تحریم بزرگترین چالش دولت منتخب است

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، تحریم را بزرگ ترین چالشی که دولت منتخب با آن مواجه است، ذکر کرد و گفت: به طور قطع این محدودیت مشکلات متعددی را برای بخش های مختلف کشور بخصوص اقتصاد ایجاد خواهد کرد، پس اینکه عده ای منکر بی تاثیری آن بر دیگر بخش ها هستند، نادرست و غیرمنطقی است.

مجیدرضا حریری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، درباره اهمیت توسعه زنجیره ای تامین در رشد صادرات، افزود: با وجودی که 75 درصد از صادرات غیرنفتی به زنجیره تامین وابسته نیست و حدود 50 درصد از صادرات غیرنفتی فرآورده های نفتی، میعانات، گاز، پتروشیمی در حال حاضر یکسری کاتالیست های پتروشیمی ها مصرف می کنند باید بسترهای لازم برای تقویت زنجیره تامین فراهم شود. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ تا ۲۲ درصد صادرات غیرنفتی کشور را مواد معدنی تشکیل می دهند، اظهار داشت: از آنجا که برای افزایش سهم صادرات غیرنفتی کشور از جمله بخش معدن نیاز به تکمیل ماشین الات و تجهیز خطوط داریم، نمی‌توانیم بگوییم تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اثری ندارد، بنابر این برای مدیریت این وضعیت در دولت آینده باید تدایبر ویژه اتخاذ شود چون تداوم این روند در شرایط تحریم، ریسک و هزینه‌های معاملاتی را تا حدودی افزایش خواهد داد.

حریری در همین ارتباط یادآور شد: به دلیل وجود تحریم‌ها نه تنها برای تامین کالاهای سرمایه ای در حوزه معدن بلکه در حوزه صنعت هم مشکل داریم و عموماً کالاهای سرمایه ای که شامل ماشین آلات هستند، در این سالها کمتر مجوز واردات دریافت کرده و یا تقریباً در برخی سال ها خیلی ناچیز توانستیم ماشین آلات مورد نیاز بخش های صنعت را وارد کنیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تاکید کرد که بدون تردید تداوم این شرایط منجر به توسعه پایدار کشور نخواهد شد و ایران قادر نخواهد بود از همه ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی خود بهره‌مند شود پس ایران در مجموع چاره‌ای ندارد، جز حذف تحریم‌ها و یا اینکه آنها را بی‌اثر کند.

حریری در ادامه به چالش های دولت سیزدهم در بخش صادرات اشاره و تاکید کرد: جدا از تبعات نامطلوب تحریم بر بخش های مختلف اقتصادی، اما نمی توان تاثیر نارسایی های سوءمدیریت را بر تشدید مشکلات اقتصادی کشور نادیده گرفت و عواقب تحریم را مدیریت کرد، پس دولت جدید باید نسبت به رفع این معضل اقدام و سوءمدیرت ها را مدیریت کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه مهم ترین سوالی که درباره  تحریم ایران پیش  می اید و اینکه ما چه می کنیم که تحریم می شویم، افزود: به هر حال ما با دنیا تعاملاتی داریم و در این بین با کسانی که دارای زور بیشتر هستند هم تعاملاتی داریم که منجر می شود آنها ما را تحریم کنند، از این رو یا باید نوع تعامل خود را با دنیا عوض کنیم یا باید استراتژی داشته باشیم که اگر آنها خواستند ما را تحریم کنند، منابع دیگری را رو کنیم که دچار کمبود منابع نشویم.

حریری در پایان تاکید کرد: بدون‌شک دولت آینده باید برای موضوع تحریم‌ها برنامه و رویکرد مشخصی ترسیم کند تا اقتصاد کشور با رویکرد مثبت به مسیر خود ادامه دهد.

کد خبر 44724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =