بدنه اقتصادی کشور نیاز به اصلاحات جدی دارد

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه عمده زیرساخت های داخلی از جمله بدنه اقتصادی نیاز به اصلاحات جدی دارد، گفت: در حال حاضر اغلب واحدهای صنعتی ما به خصوص شرکت های فعال در شهرک های صنعتی با ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنند که اگر مشکلات آنها رفع شود بدون شک وضعیت تولید آنها نیز بهتر خواهد شد.

مرتضی افقه روز دوشنبه در گفت‌وگو با اگزیم نیوز، درباره مهم‌ترین چالش های دولت سیزدهم در زمینه اقتصادی، اظهار داشت: در سه سال گذشته یعنی از سال ۹۷ تاکنون که دوباره از سوی آمریکا تحریم شدیم دولت هرچه ذخیره داشته و هرچه توانسته برای تامین بودجه استقراض کرده لذا در حال حاضر هیچ ظرفیتی برای استقراض دولت جدید وجود ندارد، پس از منظر اقتصادی ما امروز در برهه حساسی قرار داریم که یک رویکرد منطبق بر برنامه‌های اقتصادی مدون و کارشناسی تنها راه نجات ماست که امیدواریم این مولفه‌ها در دستور کار رئیس‌جمهور آینده و دولت منتخبش قرار گیرد.

وی اضافه کرد: به طور صریح و شفاف باید گفت علی‌رغم تلاش‌های دولتمردان و مسئولان به دلایل مختلفی چون تحریم‌ها، کم‌کاری برخی از دستگاه‌ها و مدیران، وضعیت فعلی بیشتر شاخص های اقتصادی ما در شرایط نامناسبی قرار دارد به طوری که این وضعیت نگران کننده است، بنابراین دولت سیزدهم بدون شک در دو سال اول ابتدایی خود باید حل مشکلات اقتصادی را به عنوان رویکرد اصلی در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: در حال حاضر نرخ تورم، میزان سرمایه گذاری و نرخ رشد اقتصادی از نظر آمار و ارقام در وضعیت خوبی قرار ندارند که ریشه همه این معضلات به توقف یا نیمه راکد شدن تولید در کشور بازمی‌گردد که باید برای رفع آن فکر اساسی اتخاذ کرد.

افقه ادامه داد: تولید در کشور ما همواره تحت تاثیر دو موضوع است اول روابط خارجی و دوم ساختارهای سیاسی-اداری حاکم در داخل که اگر اصلاح این دو رویکرد مورد توجه دولتمردان جدید قرار گیرد بسیاری از مشکلات در یک بازده مشخص حل خواهد شد.

وی مشکل عمده و اساسی که متغیرها و شاخص‌های اقتصادی را به این روز انداخته، نگاه نادرست ضد تولید و ضدتوسعه ای عنوان و تصریح کرد: در شرایط فعلی مهم‌ترین چالش دولت منتخب و فوری ترین آن حل مشکل تحریم هاست چرا که رئیس‌جمهور منتخب هم به خوبی می‌داند که اگر مشکل تحریم ها حل نشود یعنی نتوانیم صادرات کالا و خدمات را بهبود بخشیم و در قبال آن FATF را حل نکنیم، باید گفت شرایط از وضعیت فعلی به مراتب بدتر می شود. بنابراین، اولویت اول دولت سیزدهم بدون شک باید رفع تحریم ها باشد.

کد خبر 44905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =