دولت‌ها قادر به مدیریت رمزارزها نخواهند بود

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: از آنجا که رمزارزها به طور معمول به صورت نامتمرکز کنترل می‌شوند، در مقابل نظام‌های بانکداری متمرکز قرار می‌گیرند، بنابر این به دلیل گستردگی بازار ارزهای دیجیتال، دولتها قادر نیستند استخراج رمزارزها را کنترل و مدیریت کنند.

احسان سلطانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، درباره رویکرد دولت‌ها در بهره گیری از رمزارزها، اظهار داشت: علت رونق یافتن بازار رمزارزها طی چند سال اخیر سهولت در سرمایه‌گذاری و منفعت بالا در این بازار بود، هرچند این بازار به دلیل گستردگی‌ فراوان، دولت‌ها را با مشکلاتی روبرو کرده اما در مجموع به بستر مناسبی برای سرمایه گذاری تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه آیا دولت روحانی توانست بازار رمزارزها را بخوبی مدیریت کند، افزود: دولتها در هر کجای جهان به دلیل گستردگی بازار رمزارزها قادر نیستند بر این بازار تسلط پیدا کنند که دولت دوازدهم نیز از این امر مستثنی نبود چرا که بازار رمز ارز بازاری نیست که دولت بتواند بر آن تسلط یابد اما دولت می توانست اقداماتی با هدف بهره گیری مناسب و قانونمند از آن انجام دهد که برخی از امور را انجام داد و برخی از کارهای لازم دیگر را نتوانست انجام دهد.

وی افزود: بحث اصلی درباره بازار رمزارزها این است که آیا سوددهی این بازار ادامه دارد یا خیر که بعید است این روند ادامه‌دار باشد و بتوان بعنوان یک سرمایه اصلی روی آن حساب کرد.

این تحلیگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: بازار رمزارزها مثل بازار ارز نیست که عناصر مشخص داشته باشد از این رو امکان پولشویی و اتفاقات دیگر در آن وجود دارد که امر باعث شده دولت ها رویکرد نگران کننده ای نسبت به این بازار داشته باشند که این نگاه در دولتمردان ایرانی نیز وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار رمزارزها به بدنه اقتصادی ما لطمه وارد کرده است، تاکید کرد: بالاخره رمزارز براساس یک نگاه و رویکرد اقتصادی در کشورمان تولید شد اما این تولید به یکباره بدون منطق افزایش یافت و باعث شد به زندگی مردم، تولید و... ضربه بزند.

وی در پایان با بیان اینکه منافع بازار رمزارز عاید همه مردم نمی شود و تنها بخش خاصی از آن منتفع می شوند، گفت: رونق بازار رمزارزها در ایران به دلیل هجوم مردم به سمت نقدینگی بود، رویکردی که ما در بازارهای دیگر هم شاهد آن بودیم مثل بازار سهام، مسکن و ارز که تعدادی بسیاری از مردم در این بازارها به دلیل کسب سود بالا وارد شدند اما بخش زیادی از آنها ضرر کردند و هیچ چیزی عایدشان نشد.

کد خبر 44993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =