دولت سیزدهم از صادرکنندگان پشتیبانی کند

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به وجود انواع مشکلات بر سر راه صادرات کشور، خطاب به دولت سیزدهم گفت: اگرچه در حال حاضر حمایت از صادرکنندگان در کشور قابل قبول است اما این رویه حمایتی باید تداوم یابد تا بتوان سهم صادرات را بیش از پیش در اقتصاد کشور افزایش داد.

مجیدرضا حریری روز سه شنبه  در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، درباره نحوه حمایت از صادرکنندگان در کشور و  تعهدات ارزی آنها، اظهار داشت: یک اصل را باید در مورد صادرات می پذیرفتیم که صادراتی به درد مملکت می‌خورد که ارز را به چرخه رسمی تجارت بازگشت دهد یعنی اگر ارز حاصل از صادرات ما تبدیل به خروج سرمایه شود، این صادرات اصلا هیچ منفعتی برای کشور ندارد و بهتر است، انجام نشود.

وی افزود: در یک دهه گذشته مبلغ و سرمایه بسیار زیادی به نام صادرات از کشور خارج شده از این رو سوال اصلی این است که این ارز خروج سرمایه از کجا تامین می شود؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه طبق روال معمول پول نفت شامل خروج سرمایه نمی شود، اگر هم بشود تخلف واضحی است، تصریح کرد: کسی که ارز از بانک مرکزی گرفته اما صادرات و وارداتی انجام نمی‌دهد باید تکلیفش هرچه سریعتر مشخص شود چون که به جز ضرر هیچ عایدی برای کشور ندارد.

حریری ادامه داد: روشن است که سالیانه رقم بالایی کالای قاچاق وارد کشور می شود که بخشی از آن، از طریق ارز تخصیصی به بخش صادرات انجام می‌شود، از این رو باید تفاوت میان صادرکنندگان اصلی و تقلبی مشخص شود.

وی با بیان اینکه سامانه نیما رویکرد قابل قبولی برای تعیین نحوه مخارج حوزه صادرات است، خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم این است، باید مشخص شود ارز از کجا آمده است و چگونه خرج می‌شود که در این زمینه ما با مشکلاتی روبرو هستیم که عمر دولت دوازدهم برای حل آن کفاف نداد که امیدواریم این مهم در دولت سیزدهم عملیاتی شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه در ایران الحمدالله شرایط حمایت از صادرکنندگان مطلوب است، تاکید کرد: ما برای توسعه و گسترش صادرات به حمایت نیازمندیم و امیدواریم این رویه همچنان در دولت سیزدهم و در دولت آقای رئیسی ادامه یابد و ما شاهد رونق و شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.

کد خبر 45160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =