حمایت دولت، بستر عرضه محصولات ایرانی در بازار صادراتی را تثبیت می‌کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام معتقد است: حمایت دولت از تولیدکننده در مرحله اول نه تنها بستر تامین نیاز بازار داخلی را فراهم می کند بلکه در ادامه می تواند عرضه تولیدات داخلی در بازارهای بین‌المللی را تثبیت کند.

عدنان کرمی‌نسب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش و جایگاه بالای صادرات در توسعه اقتصادی کشور، بر ضرورت افزایش حمایت‌های دستگاههای اجرایی ذیربط از صادرکننده و تولیدکننده با هدف تشویق آنها در توسعه اهداف مورد نظر دولت در بخش های تولید و صادرات تاکید کرد.

وی در همین ارتباط از سهم بخش صادرات در رشد اقتصادی کشورهای مختلف اشاره و اضافه کرد: یکی از مهمترین اقدامات کشورهای پیشرفته، حمایت از تولید و صادرات است به طوری که مسئولان این کشورها با حمایت از این دو بخش در مرحله اول ضمن تامین نیاز بازار خود، در ادامه امکان تداوم عرضه کالاهای خود در بازار کشورهای دیگر را تثبیت می‌کنند.

وی افزود: امروز کشور چین نه تنها توانسته با اتکا بر حمایت‌های دولتی، بازار بزرگ داخلی خود را از کالای خارجی بی‌نیاز کند بلکه سهم خود را در تامین این نیازها تا سطحی منطقی ارتقا و در کنار آن سیطره توزیع و عرضه محصولات و تولیدات خود را به همه کشورهای جهان گسترش داده است.

کرمی‌نسب با اشاره به نقش مهم حمایت‌های دولتی در توسعه صادرات و رشد اقتصادی کشورها، یادآور شد: بعد از حمله داعش به مرزهای ترکیه، بازرگانان و تجار این کشور برای اینکه بتوانند محصولات خود را به بازار بزرگ و مهم عراق برسانند، از مرزهای ایران استفاده می‌کردند.

وی با اشاره به تلاش ترکیه برای حفظ بازار خود در عراق، ادامه داد: این اقدام نیازمند هزینه بالایی از سوی صادرکننده است بخصوص اگر محصول صادراتی مرغ و تخم‌مرغ باشد. با این حال دولت ترکیه در آن ایام تمام هزینه‌های تزانزیتی تحمیل شده بر تاجران را تقبل کرد اما حاضر نشد بازار بزرگی مثل عراق را از دست بدهد؛ نتیجه این روند آن است که امروز ترکیه بیشترین سهم را در این بازار دارد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی اگر دولت از تاجر ایرانی حمایت نکند، تاجر قدرت رقابت خود را از دست می‌دهد و در نتیجه نمی‌تواند محصولاتش را در بازارهای صادراتی به فروش برساند که در نهایت خسارات این عدم حمایت قطعاً به خود دولت و درآمدهای دولتی باز خواهد گشت.

کرمی‌نسب اظهار امیدواری کرد: با ابلاغ و تخصیص بودجه‌های مربوط به مشوق‌های صادراتی توسط سازمان برنامه و بودجه، تداوم حمایت و تشویق صادرکنندگان در جهت کاهش هزینه‌های حضور در بازارهای هدف و افزایش قدرت رقابت‌پذیری صادرکنندگان استمرار یافته و شرایط مساعدتر و آسان تری برای آنها فراهم شود.

کد خبر 45191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =