محصولات صادراتی ایران توان مثبت کردن تراز تجاری با روسیه را دارند

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه بر لزوم افزایش صادرات ایران به روسیه با هدف مثبت شدن تراز تجاری تهران-مسکو تأکید کرد و گفت: تنوع محصولات صادراتی ایران به روسیه قادر به مثبت کردن تراز تجاری کشورمان با روسیه است.

محمد باقری بنابی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز، تقویت روابط تجاری ایران با روسیه و اتحادیه اوراسیا را ضروری خواند و اظهار داشت: در شرایط فعلی کشور و با توجه به تحریم های ظالمانه غربی ها بخصوص آمریکا علیه ایران، بهترین روش توسعه مبادلات تجاری با همسایگان و کشورهای منطقه از جمله روسیه است.

وی با اشاره به تاکیدات آیت الله رئیسی رئیس جمهوری مبنی بر توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه در مناظرات انتخاباتی، افزود: از آنجا که دولت سیزدهم بر ضرورت تحقق شعار افزایش همکاری های بازرگانی با همسایگان تاکید داشته و چون روسیه و اتحادیه اوراسیا از این قاعده مستثنی نیستند، این دولت باید بستر تحقق مراودات تجاری با این کشورها را فراهم کند.

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه تصریح کرد: دولت سیزدهم باید یکی از اولویت های کاری خود را به بهره گیری از ظرفیت های اقتصادی و سیاسی همسایگان بخصوص کشورهایی نظیر روسیه که از توان بالاتری نسبت به بقیه برخوردار هستند، متمرکز کند.

وی به تراز تجاری ایران و روسیه اشاره و اظهار کرد: ایران از آبان ۹۸ به اتحادیه اوراسیا پیوسته که اگرچه در این دو سال، چند ماهی را به دلیل شیوع کرونا برای توسعه روابط اقتصادی از دست دادیم، اما توانستیم میزان صادرات به روسیه را به ۱۸۰ میلیون دلار در پایان سال گذشته برسانیم.

باقری بنابی با اشاره به میزان تجارت ایران با دیگر کشورهای همسایه، تأکید کرد: باید در خصوص تبادلات تجاری با روسیه و اوراسیا، رویکر جدیدی داشته باشیم و رئیس دولت سیزدهم هم به سمت آزادسازی تجارت با این کشور و اوراسیا حرکت کند تا تراز تجاری ایران به سطح سایر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با روسیه برسد.

وی اتحادیه اوراسیا را بهترین بازار برای حل مشکلات اقتصادی ایران دانست و عنوان کرد: با توجه به نزدیک بودن این بازار چند صد میلیونی برای محصولات ایرانی به خصوص محصولات کشاورزی و مواد غذایی که در فصول سرد سال، مورد نیاز مردم کشورهای شمال دریای خزر است، طرفیت افزایش صادرات به این اتحادیه وجود دارد.

باقری بنابی یادآور شد: برای دستیابی به این هدف، باید دولت سیزدهم در اولین قدم، سفرا و رایزنان بازرگانی در کشورهای اتحادیه اوراسیا تعیین کند تا به بازاریابی محصولات ایرانی در روسیه، ارمنستان و دیگر کشورهای منطقه اقدام کنند.

وی با تأکید بر لزوم مثبت شدن تراز تجاری ایران و روسیه تأکید کرد: می توانیم حجم تجارت ایران و روسیه را به سطح تجارت ایران و ترکیه برسانیم.
به گفته نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه، ایران با همراهی دو کشور چین و روسیه می تواند به یکی از قدرت های اقتصادی دنیا در مقابل قدرت های غربی تبدیل شود.

کد خبر 45516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =