آیا رشد شاخص بورس در شهریور ماه ادامه‌دار است؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در معاملات شهریورماه بازار سهام همچنان شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات خواهیم بود، خاطرنشان کرد: در کنار این مسایل نوسانات قیمتی هم در بازار رخ خواهد داد و به نظر می‌رسد که در شهریورماه شتاب رشد شاخص «هم وزن» نسبت به شاخص بورس بیشتر باشد.

به گزارش اگزیم نیوز، "پیمان حدادی" امروز (جمعه)در گفت و گویی به عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بازگشت رشد به بازار سهام را می‌توان ناشی از چند دلیل دانست، نخستین عامل مربوط به انتخابات ریاست جمهوری بود که از نظر فعالان بازار انتخاب "آیت الله ابراهم رییسی" با رای قاطع می تواند از اهمیتی ویژه در کشور و بازار سرمایه برخوردار باشد.

وی به دیگر عامل تاثیرگذار در رشد معاملات بورس اشاره و خاطرنشان کرد: در کنار این موارد، رییس دولت سیزدهم صحبت‌هایی را در رابطه با ثبات و تعادل بازار سرمایه مطرح کرد که باعث ایجاد چشم انداز مثبت در بازار شد.  

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در کنار گزارش‌های خوب ماهانه شرکت‌ها در رابطه با آمار تولید، فروش و نیز گزارشات معقول از فعالیت سه ماهه شرکت ها، عوامل بنیادی حاضر در اقتصاد کشور و ثبات قیمت های جهانی از دیگر دلایلی بودند که سبب رشد دوباره شاخص بورس شدند.

وی به اظهار نظرهای مربوط به لغو قیمت‌گذاری‌های دستوری کالا اشاره کرد و گفت: شروع معاملات سیمان در بورس کالا یکی از نمونه های لغو قیمت‌گذاری دستوری   است و این سیگنال مثبت را به بازار سرمایه مخابره می‌کرد که در آینده قیمت فروش محصولات شرکت‌ها از طریق عرضه و تقاضا مشخص می شود و از مباحث قیمت‌گذاری دستوری رهایی پیدا خواهند کرد که در نتیجه، این موضوع سبب افزایش سود شرکت های بورسی و قیمت سهام آنها در بازار سهام خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مسوولان دولت سیزدهم تاکنون بسیار آگاهانه و منطقی در خصوص مسایل اقتصادی از جمله کسری بودجه، رشد نقدینگی و نیز قیمت ارز صحبت کرده اند، گفت: فعالان بازار سرمایه امیدوار هستند تا تصمیمات اقتصادی که اتخاذ می شود برای جلوگیری از تورم افسار گسیخته و نیز ایجاد زمینه‌های لازم برای افزایش رشد اقتصادی باشد.

وی بازار سرمایه را بازاری پیشتاز و پیشرو دانست و افزود: روند بازار سرمایه همیشه براساس انتظارات تعیین و معاملات آن انجام می شود، همه این انتظارات مثبت در ذهن فعالان بازار سرمایه باعث شد تا ارزش معاملات رشد کند، به گونه ای که ارزش معاملات خرد روزانه در چند روز گذشته  به ١٠ هزار میلیارد تومان رسید.

حدادی تاکید کرد: با توجه به چنین اتفاقی نه تنها دیگر در بازار شاهد صف های فروش دو ماه ابتدایی سال جاری نیستیم بلکه رونقی قابل توجه در بازار انجام شد، رونقی که با رشد معقول قیمت سهام و افزایش نقدشوندگی در بازار همراه شده است.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در شهریورماه

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در شهریور ماه را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: شهریور ماه نخستین ماهی است که دولت جدید با وزرا و کابینه جدید شروع به کار خواهند کرد، به همین دلیل فعلا شاهد وجود برخی از ابهامات در تصمیمات هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تصمیمات کوتاه مدت اقتصادی در خصوص کنترل تورم، قیمت ها و نیز نرخ ارز که اتخاذ می شود،  قطعا در روند معاملات بازار در شهریور ماه تاثیرگذار خواهد بود.

حدادی با اشاره به اینکه همچنان میزان تولید و فروش و نحوه عملیات شرکت ها مدنظر فعالان بازار است، گفت: عملیاتی که عمدتا درگیر قیمت های جهانی است و نوساناتی که روزهای گذشته در بازار صورت گرفته است،  اثرات قیمت جهانی بر سودآوری شرکت ها را بیش از گذشته کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه باید این موضوع را مدنظر قرار داد که آیا رشد ٣٠ درصدی شاخص بورس از خرداد ماه که رشدی معقول بوده است، همچنان ادامه دار خواهد بود یا این رشد نیاز به اصلاح دارد، افزود: هر چه رشد شاخص بورس با شتاب بیشتر باشد اصلاح هم با همان شدت صورت خواهد گرفت؛ بنابراین اصلاح شاخص بورس نباید  منجر به ترس سهامداران در بازار شود.

وی اظهار داشت: برخی معتقدند که شاخص کل بورس و سهام بزرگ بازار که طی دو ماه گذشته بازدهی بسیار خوبی را در اختیار سهامداران قرار دادند اکنون دیگر نیازمند اصلاح قیمت هستند، در حالی که در این زمینه باید منتظر ماند و دید که نگاه در کوتاه مدت به بازار سرمایه چگونه خواهد بود.

حدادی با بیان اینکه در معاملات شهریور ماه بازار سهام همچنان شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات خواهیم بود، خاطرنشان کرد: در کنار این مسایل نوسانات قیمتی هم در بازار رخ خواهد داد و به نظر می رسد که در شهریور ماه شتاب رشد شاخص هم وزن نسبت به شاخص بورس بیشتر باشد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌ای که گذشت در ادامه روند صعودی خود با ۵۰ هزار واحد افزایش نسبت به هفته گذشته با ثبت رقم یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد.

کد خبر 45686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =