نبود فرهنگ، از نارسایی ها در عدم تحقق توسعه صادرات است

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران، نبود فرهنگ صادرات را یکی از نارسایی ها و چالش‌های مهم در این بخش ذکر و تصریح کرد: باید ویژگی های فرهنگی مورد نیاز در بخش صادرات و صادرکننده به‌ درستی تبیین شود تا صادرات کشور جان تازه ای به خود بگیرد البته فرهنگ سازی در این بخش باید بعنوان مهم‌ترین برنامه‌های این کمیسیون مورد توجه قرار گیرد.

جمشید نفر روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز، فرهنگ سازی را مهم ترین اهرم در تحقق توسعه صادرات دانست و اظهار داشت: با تقویت فرهنگ سازی علاوه بر اینکه عموم مردم با ویژگی ها و دستاوردهای صادرات بیشتر آشنا خواهند شد، این موضوع در دولت نیز نهادینه خواهد شد و بخش بزرگتری از جامعه نیاز به صادرات را درک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پتانسیل صادرات غیرنفتی حداقل ۱۰ برابر صادرات نفتی است، افزود: مهم‌ترین اقدام در حوزه صادرات غیرنفتی، این است که بتوانیم اهمیت صادرات و نقش صادرکننده را در اقتصاد ملی تبیین کنیم البته موضوعی است که تاکنون در حد حرف باقی مانده و در عمل اتفاقی نیفتاده و همین امر سبب شده تا هر مشکلی در تولید داخل یا کمبود کالاهای اساسی بروز کند، آن را به گردن صادرکنندگان بیندازیم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران، تصمیم گیری های نادرست را یکی از ضعف‌های کشور در حوزه صادرات دانست و گفت: متاسفانه نه تنها خوب فکر نمی کنیم بلکه به‌ موازات آن‌، ساختاری هم عمل نمی‌کنیم، ضمن آنکه نبود استراتژی باعث شده قادر به بهره گیری از فرصت‌ها و موقعیت ها نباشیم.

وی با انتقاد از محدودیت‌های صادراتی اعمال شده در کشور، گفت: با وجودی که ظرفیت های تجاری زیادی در کشور وجود دارد که می توانیم با سرمایه گذاری مناسب در این بخش روند توسعه‌ای مناسبی طی کنیم اما بخاطر موانع متعدد از جمله قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری تاکنون نتوانسته ایم از این شرایط به نحو مطلوب بهره گیری کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از کالاهای تولید شده در کشور قابل عرضه در بازارهای جهانی هستند، افزود: ایران همچنین پتانسیل زیادی در زمینه تولید محصولات مختلف دارد که بسیاری از آنها قابلیت عرضه در بازارهای بین المللی را دارند لذا باید با تکمیل زیرساخت ها و بسترهای لازم امکان صدور این کالاها به بازارهای یادشده را فراهم کنیم.

نفر با انتقاد از اینکه متاسفانه سهم ایران از این بازارها در چند سال گذشته کاهش چشمگیری یافته است، اظهار داشت: با وجودی که نیاز به محصولات ایرانی در بازارهای جهانی احساس می شود اما معضلاتی نظیر کاهش تولید و محدودیت های صادراتی مانع از عرضه کالای ایرانی در این بازارها شده است.

نفر، صدور و وضع بخشنامه ها و محدودیت های جدید در بخش تجارت کشور را یکی از بزرگ ترین چالش ها و کابوس های صادرکنندگان عنوان کرد و در خصوص دلایل این نگرانی افزود: به محض اینکه صادرکنندگان به شرایط حاکم عادت می کنند، دولت شرایط جدیدی را برای آنها وضع می کند که این به معنای ایجاد مانع و کندی در روند صادرات است.

وی در پایان گفت: صادرات یک بخش بسیار مهم در اقتصاد است که گسترش آن به عوامل زیادی بستگی دارد اما در بین تمام این عوامل بدون شک حمایت دولت نقش اول را بازی می کند.

کد خبر 45716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =