بانک‌ها، بزرگترین گلوگاه رشد اقتصادی کشور هستند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با بیان اینکه دولت سیزدهم باید دخالت بانک‌ها را در چرخه اقتصادی کاهش دهد، گفت: امروز بانک‌ها، بزرگترین گلوگاه در تحقق رشد اقتصادی کشور هستند تا جایی‌که بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل برخورد نامناسب بانک‌ها در ارائه خدمات به صنعتگران تعطیل شده اند.

محمدجواد امانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز از رویکردهای غیرمنطقی شبکه بانکی در مواجهه با موضوع صادرات و واردات انتقاد و تصریح کرد: اتخاذ تصمیمات یک شبه و نادرست از سوی نظام بانکی سبب بروز بسیاری از مشکلات در بخش صادرات شده به طوری که دولت در سال‌های اخیر نتوانسته متاسفانه رویکردهای کارشناسانه و منطقی متناسب با واقعیت‌های بازار سرمایه و صادرات اتخاذ کند.

وی با انتقاد از دو نرخی شدن ارز، این موضوع را نمونه‌ دیگری از سیاست‌گذاری های نادرست و منشاء بروز فساد و پولشویی در کشور دانست و افزود: دو نرخی شدن و به تبع آن نوسانات قیمت ارز نه تنها فسادزا بود بلکه سبب بی‌ثباتی قیمت‌ تمام‌شده محصولات ایرانی و در نتیجه کاهش قدرت رقابت و از دست رفتن بخش بزرگی از بازار کشورهای همسایه شد.

امانی تصریح کرد: دامنه این بی‌ثباتی در هیچ نقطه‌ای متوقف نشد و عملاً این امر نشان می دهد دولت نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد قیمت ارز تثبیت شود، در همین چند ماه اخیر نیز شاهد رشد دو تا سه هزار تومانی قیمت ارز بوده ایم.

وی ادامه داد: در چنین شرایط پرنوسانی، صادرکننده چگونه می‌تواند فعالیت اقتصادی خود را ادامه دهد و با طرف‌های خارجی و تجار دیگر کشورها رقابت کند.

عضو اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه بدون اصلاح زیرساخت‌ها و رویکردها، تغییر دولت هیچ تأثیری در رونق تولید و رشد مثبت اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد: دولت آیت الله رئیسی اگر می‌خواهد در حوزه اقتصاد به موفقیت برسد، در گام نخست باید زیرساخت‌های پولی را اصلاح کند. به عبارت دیگر مادامی که ارزش پول ملی رو به کاهش است، اقتصاد به رشد مثبت نخواهد رسید.

امانی تأکید کرد: گام بعدی دولت باید تلاش برای کاهش دخالت بانک‌ها در چرخه اقتصادی باشد؛ تا حدی که سهم آنها در بنگاهداری بیش از پیش کاهش یابد.

وی اظهار داشت: البته هستند بانک‌هایی که در راستای تسهیل امور صادراتی کشور، خدمات و تسهلاتی را در اختیار تولیدکنندگان قرار داده‌اند که بانک توسعه صادرات از جمله آنها است که گام‌های مهمی را به نفع صادرکنندگان برداشته و انجام می‌دهد.

امانی در پایان تاکید کرد: حمایت دولت از صادرات، فراهم کردن شرایط رونق آن در شرایط کنونی، اجرای یک بخشنامه واحد و تک نرخی کردن می‌تواند نجات‌بخش تولید و صادرات باشد.

کد خبر 46016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =