گزارش ماهانه تولید صنعتی مرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر شد

گزارش ماهانه تولید صنعتی با استفاده از اطلاعات شرکت های بورسی مرداد ماه ۱۴۰۰ توسط پژوهشکده پولی و بانکی منتشر شد.

 به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی در خلاصه  مدیریتی این گزارش آمده است: رشد مثبت شاخص تولید صنعتی در مردادماه بعد از چهارده ماه متوقف شد و رشد شاخص در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل به محدوده صفر درصد رسید. نگاهی به رشد این شاخص در سه ماه اخیر نشان از روند نزولی رشد شاخص تولید صنعتی در ماههای اخیر دارد.
برای دومین ماه متوالی رشد بخش صنعت تحت تاثیر محدودیتهای تامین برق صنایع فولاد و سیمان قرار گرفت و رشد شاخص تولید صنایع فلزات اساسی و کانیهای غیر فلزی تحت تاثیر این محدودیتها در مرداد ماه نسبت به مدت مشابه به ترتیب به ۸/۶ و ۴/۲- درصد رسید.

شاخص موجودی انبار در بخش صنعت در مرداد ماه افزایش موجودی انبار در این ماه را نشان میدهد.
افزایش موجودی انبار بخش صنعت در سه ماه اخیر به همراه روند کاهشی رشد  تولید میتواند نشانههایی از کاهش بیشتر و رشد تولید در ماه های آتی باشد.
بررسی وضعیت سودآوری شرکتهای صنعتی نشان میدهد، در حالی که سود اسمی شرکتها در صنایع صادراتی مانند محصولات شیمیایی و فلزات اساسی در سه ماهه نخست ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۰۰ درصد رشد کرده است و از تعداد شرکتهای زیانده این صنایع کاسته شده است، تعداد شرکتهای زیان ده در صنایع تولیدکننده محصولات ضروری یعنی صنایع غذایی و صنایع دارویی (که درگیر قیمتگذاریهای دستوری هستند) افزایش داشته و رشد سود اسمی شرکتهای این دو صنعت در سه ماهه اول ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه به ترتیب ۱۶- و ۲۲ درصد بوده است.

 برای دریافت گزارش کامل اینجا کلیک کنید.

کد خبر 46038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =