جایگاه ویژه نمایشگاه‌ها و مراکز تجاری در رشد اقتصادی کشور

یک کارشناس امور بازرگانی معتقد است: از آنجا که حضور در نمایشگاه‌ها و مراکز تجاری جایگاه ویژه‌ای در تحقق بهبود فرصتهای شغلی، افزایش تولید و صادرات، شناسایی بازارهای جدید، استفاده بهتر از منابع ملی و در نهایت رشد اقتصادی کشور دارد، دولت سیزدهم باید امکان بهره گیری بیشتر بخش بازرگانی ایران از این امکان را فراهم کند.

علی مطیع جهانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز برخی از مزایای ایجاد مراکز تجاری توسط ایران در خارج را برشمرد و افزود: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نه تنها بستری برای مقابله با تحریم های اقتصادی است بلکه نمایندگان دستگاههای اجرایی، تجار و تولیدکنندگان می توانند با حضور در این اماکن بخشی از پتانسیل ها و توانمندی های تجاری و صنعتی ایران را به بازدیدکنندگان خارجی معرفی کنند.

وی با بیان آنکه تشکیل نمایشگاهها در آغاز قرن بیستم تکامل یافته و امروزه به عنوان یکی از ارکان مهم بخش بازرگانی و توسعه فضای کسب و کار و اشتغالزایی در اقتصاد خودنمایی می‌کند، اظهار داشت: تغییرات قابل توجه فنآوری، ظهور کالاهای جدید، تنوع زیاد محصولات و افزایش آگاهی مصرف کنندگان نسبت به آن‌ها و ایجاد فضای رقابت از جمله علل تشکیل نمایشگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه توجه و حمایت و سرمایه‌گذاری در حوزه تشکیل نمایشگاهها و ایجاد مراکز تجاری، بسیار حایز اهمیت است، گفت: توسعه‌ی کارآفرینی از مهم‌ترین پیامدهای این دو بخش محسوب می‌شود.

مطیع جهانی با بیان اینکه امروزه اکثر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در جهان قبل از هر تصمیم و فعالیت جدیدی در حوزه تجارت و تولید، اقدام به مطالعه بازار و اصطلاحا بازار سنجی و تحلیل و بررسی شرایط کنونی بازار می‌کنند، گفت: تمام این اقدامات با هدف شناخت دقیق محصولات خودی و سایر کالاهای موجود در بازار، رقبا، قیمت گذاری‌ها، برنامه‌های بازاریابی، کانال‌های توزیع، برنامه‌ها و استراتژی‌ های فروش باید انجام شود.

مطیع جهانی با بیان اینکه یکی از روزنه‌های حائز اهمیت دستیابی به این اطلاعات حضور در محل‌های برپایی نمایشگاه‌های مختلف است، گفت: این اقدامات علاوه بر اینکه از ابزارهای مهم بازاریابی در بخش تبلیغات به حساب می‌آید در بیشتر شرکت‌ها به آن نگاه ویژه‌ای می‌شود زیرا می‌توانند در حوزه مطالعه و تحلیل بازار، بازارسنجی و ایجاد ارتباطات موثر با مشتریان بالقوه نیز نقش اساسی ایفا کند.

وی یادآور شد: برقراری این روابط تجاری سودبخش با شرکت‌ها و مشتریان جدید جدا از به اشتراک گذاردن افکار، ایده‌ها و تکنولوژی‌های نو، افزایش تولید و فروش و در نهایت بهره وری بیشتری از تجارت را در پی خواهد داشت.

این کارشناس بازرگانی بیان کرد: رشد روزافزون جمعیت و بالا رفتن میزان تقاضا نسبت به کالاها و خدمات به روز و ایجاد بازارهای مصرف جدید نیز از عواملی است که باعث توسعه نمایشگاه‌ها شده است.

مطیع جهانی معتقد است: اقتصاد بخش تعاون نیز می‌تواند در اشتغالزایی و ایجاد بستر مناسب در راستای تسهیل فضای کسب و کار در توسعه نمایشگاه‌ها و ایجاد ارتباط مصرف کننده و عرضه کننده ایفای نقش کند.

وی یادآور شد: متاسفانه یک تصور و ذهنیت ناصحیح و غلط در میان بخش وسیعی از افکار و اذهان عمومی وجود دارد مبنی بر اینکه رفع تمامی مشکلات و نارسایی‌های کشور، باید به واسطه دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی انجام پذیرد در صورتی که برخلاف چنین ذهنیت غلطی، بخش عمده موفقیت‌ها و مرتفع سازی مشکلات در کشورهای توسعه یافته، به واسطه عموم مردم آن جوامع حاصل و محقق شده است.

مطیع جهانی در پایان افزود: بخش تعاون می‌تواند بستر مناسبی جهت تولید، توزیع و خدمات بدون واسطه و با حضور مردم در اقتصاد کشور باشد.

کد خبر 46047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =