خوزستان، شاهراه پویایی اقتصاد ایران است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز بر ضرورت توسعه مراودات بازرگانی ایران با دیگر کشورهای دنیا بخصوص همسایگان تاکید کرد و گفت: اگر سیاست‌گذاری‌های دستگاههای اجرایی درست و منطقی باشد، خوزستان می‌تواند به عنوان شاهراه صادراتی، اقتصاد ایران را به پویایی برساند.

عبدالله شماخته روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز برخی از مشکلات و چالش‌های پیش روی صادرات کشور را برشمرد و افزود: دولت سیزدهم تنها در شرایطی می‌تواند به موفقیت اقتصادی برسد که با کار فوق‌جهادی، اصلاح نگرش و رویکردهای اقتصادی، به بخش‌خصوصی و توان آن اعتماد کند.

وی اعتماد به بخش‌خصوصی را تنها راه توسعه صادرات غیرنفتی دانست و افزود: اگر این اعتماد حاصل شود و هر استان بنا بر ظرفیت‌ها و مزیت‌های واقعی خود، در چرخه اقتصادی فعالیت کند، قطعاً گام‌های بزرگی در پویایی اقتصادی برداشته خواهد شد. به عنوان مثال سرانه مصرف برنج در کل کشور سه میلیون تن در سال است و این در حالیست که خوزستان در سال ۹۸، هزار و دویست تن برنج تولید کرد. از طرفی این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی و خاک منحصربفردی که دارد، می‌تواند گندم مورد نیاز کل کشور را تأمین کند.

شماخته با تأکید بر اینکه راه موفقیت اقتصاد ایران، از خوزستان می‌گذرد، اظهار داشت: خوزستان بلحاظ ظرفیت‌بالای خود در دو بخش صنعت و کشاورزی نه تنها قادر به تامین بخش عمده ای از غلات، مرکبات و خرمای کشور است بلکه می تواند با رونق صادرات، اقتصاد کشور را نیز به شکوفایی برساند البته تحقق این امر منوط به بازنگری در قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری و اصلاح سیاست‌گذاری‌های نادرست مسئولان و همچنین توقف سدسازی در بالادست استان است.

عضو اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه با ساختن سد در خوزستان، استان های اصفهان، یزد و کرمان و کویر مرکزی سیراب نمی‌شوند، تأکید کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر مجوزهای غیرکارشناسانه‌ای به برخی از مسئولان برای احداث سد و انتقال آب استان داده شده که متاسفانه نه‌تنها صنعت و کشاورزی هیچیک از مناطق یادشده آباد نشده، بلکه صنعت و کشاورزی خوزستان نیز با تهدید جدی مواجه شده است.

شماخته بیان کرد: در حال حاضر نیز بخش زیادی از درآمد ایران از این استان تامین می‌شود که اگر این استن دچار تنش اقتصادی شود طبیعتاً درآمد کشور نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، بنابراین خوزستان برای دولت یک موقعیت خاص و استراتژیک دارد که دولت برای مدیریت آن باید برنامه‌ صحیحی تدوین کند.

کد خبر 46048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =