صادرات در هر سطحی نیاز به رعایت قواعد بین‌المللی دارد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام، نقش توسعه اشتراکات فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه را در مراودات بازرگانی مهم دانست ولی گفت: تنها رعایت این مسائل سبب رونق صادرات نخواهد شد و کشورهای همسایه را ترغیب به توسعه مبادلات تجاری با ما نخواهد کرد بلکه برای توسعه صادرات باید در رعایت قواعد تجاری با دنیا تجدیدنظر کنیم.

اکبر ابراهیم‌نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به ضرورت گسترش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه، این اقدام را یک گام مهم در تحقق رشد اقتصادی کشور دانست و افزود: نزدیکی جغرافیایی به بازارهای همسایه همچنین هزینه‌های جانبی بخصوص حمل‌ونقل را به شدت کاهش می‌دهد و این امر سبب افزایش قدرت رقابت صادرکنندگان ما با رقبا از طریق کاهش قیمت ‌تمام‌شده خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم پایبندی به مقررات تجارت بین‌الملل، افزود: اشتراکات فرهنگی و مذهبی و حتی زبانی با کشورهای همسایه فرصت خوبی برای افزایش حجم مبادلات بازرگانی است به طوری که می‌تواند به عنوان یک عامل مؤثر در این بخش مورد توجه قرار گیرد اما نباید فراموش کرد که تجارت در هر سطحی نیاز به رعایت قوانین بین‌المللی و قواعد خاص خود دارد.

ابراهیم‌نژاد با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشور، تصریح کرد: بازار بزرگی در همسایگی ایران قرار دارد که این بازار به شرط حضور پررنگ می‌تواند منبع عظیمی برای کسب درآمدهای ارزی و افزایش نقدینگی مورد نیاز کشور باشد اما متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم سهم چشمگیری از این بازار کسب کنیم.

این صادرکننده با بیان اینکه صادرات به کشورهای همسایه نیاز به افزایش حمایت دولت دارد، تصریح کرد: وقتی دولت‌های دیگر بالاترین حمایت از صادرکننده را چه در بازاریابی و بازارسازی و چه در حمل‌ونقل و مشوق‌های حمایتی اعمال می‌کنند، تاجر و بازرگان ایرانی نمی‌تواند به تنهایی در این رقابت نابرابر به موفقیت برسد.

وی با بیان اینکه برخی از کشورها در مقطعی حاضر بودند بخش عمده مایحتاج خود را از محل تولیدات ایرانی تامین کنند، گفت: متاسفانه به دلیل حجم پایین تولید بسیاری از محصولات خود نتوانستیم به نحو مطلوب از این موقعیت استفاده کنیم.  

ابراهیم‌نژاد با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات صادرات ما به تحریم ارتباطی ندارد، گفت: ابزارهای نوین پرداخت پول یکی از روش هایی که در تجارت می توان از آن بهره گرفت و بازرگانان کشورهای دیگر از آن استفاده می کنند، اما متاسفانه ما از این روش نیز بهره نگرفته ایم.

وی اظهار داشت: ما نتوانسته ایم بازار و مراکز خرید در کشورهای هدف صادراتی ایجاد کنیم، این در حالی است که بزرگترین مرکز خرید در اربیل مربوط به کشور ترکیه است. حتی در زمانی که قطر نیاز به تامین کالاهای خود به دلیل تحریم کشورهای عربی داشت، ایران نتوانست در بازار این کشور به خوبی ایفای نقش کند و به همین دلیل بازار قطر در اختیار صادرکنندگان ترکیه قرار گرفت.

ابراهیم‌نژاد در پایان تاکید کرد: امیدوارم دولت سیزدهم برنامه‌های جدی را در راستای تسهیل امور صادراتی اتخاذ کند تا بتوان سهم این بخش را رشد اقتصادی کشور بیش از پیش افزایش داد.

کد خبر 46146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =