درآمدهای ارزی را با توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی می توان بالا برد

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی را برای کشور استراتژیک عنوان کرد و گفت: از آنجا که با توسعه صادرات این بخش می توان درآمدهای ارزی را بالا برد، دستگاههای اجرایی مربوطه با ایجاد زیرساخت های لازم و تسهیل قوانین مربوطه باید بستر لازم را برای گسترش صادرات خدمات فنی و مهندسی فراهم کنند.

بهمن صالحی جاوید روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره چالش های پیش روی صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور، اظهار داشت: در حال حاضر بخشی از صادرات خدمات کشور مربوط به خدمات فنی و مهندسی است که بنای آن دانش مهندسی و تکنولوژی است، پس می توان با تمرکز بر توسعه فعالیت ها در این بخش، سهم درآمدهای خدمات فنی و مهندسی را در رشد اقتصادی کشور افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی، سبب پایداری و طولانی‌تر شدن روابط اقتصادی کشور با خریدار خارجی می شود، افزود: صادرات کالا در مدت زمان کوتاهی انجام شده و کنار می‌رود، اما در صادرات خدمات مهندسی ابتدا طراحی، اجرای چند ساله پروژه، تعمیر و نگهداری و سپس بهره برداری برعهده پیمانکار خواهد بود که همین امر سبب برقراری روابط اقتصادی طولانی‌تر خواهد شد که این مهم برای کشور جنبه استراتژیک دارد.

وی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور با پیشینه‌ای در حدود ۳ دهه به صورت سازمان یافته انجام می‌شود، گفت: البته توجه به صادرات خدمات فنی و مهندسی زمانی رخ می دهد که کشور در آن زمان به درجه‌ای از اشباع خدمات قابل ارایه شرکت‌های پیمانکار ایرانی برسد که نیاز به صدور مازاد خدمات خود دارد لذا مسئولان برای صدور خدمات این بخش اقدام به برنامه ریزی برای صادرات به خارج از کشور می کنند.

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با بیان آنکه به طور معمول شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختلفی مثل راهسازی و ساختمان سازی، ساخت نیروگاه و پالایشگاه در خارج از ایران فعالیت می کنند، توضیح داد: لازمه صادرات خدمات فنی و مهندسی موضوع طراحی مهندسی است که پیش فرض اول برای سپردن پروژه به یک پیمانکار است، سپس پیمانکار براساس طراحی اولیه توسط مهندسان طراح، ملزم به اجرای آن در چارچوب استانداردها خواهد بود.

صالحی با تاکید بر مزیت‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی، گفت: زمانی که شرکتی قصد حضور در بازارهای بین‌المللی دارد باید خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهد و همین برای رشد شرکت‌ها و بهبود تکنولوژی شرکت‌های ایرانی و صنعت داخلی کفایت می‌کند. به عبارت دیگر شرکت‌های بین المللی ایرانی باید هر فعالیت داخل کشور خود را با استاندارد بالاتری در بازار دیگر کشورها ارایه کند.

کد خبر 46217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =