تامین ضمانت نامه بانکی مهم ترین چالش صادرات خدمات فنی و مهندسی است

رئیس هیات مدیره یکی از شرکت‌های فعال در حوزه عمران، راهسازی و ساختمان سازی معتقد است: با وجودی که ارزآوری صادرات خدمات فنی و مهندسی برابر با درآمدهای ناشی از صادرات نفت است اما هیچ دولتی تاکنون همکاری و حمایت لازم را جهت تامین ضمانت نامه بانکی مورد نیاز این بخش نکرده است.

رضایی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره چالش های پیش روی صادرات خدمات فنی و مهندسی، اظهار داشت: شرکت های ساختمانی ایرانی در سال های اخیر هم سطح استانداردهای بین‌ المللی و با قیمتی رقابت پذیرتر آمادگی حضور در بازارهای بین‌المللی را دارند اما هنوز پیمانکاران در اجرای برخی از امور نظیر تامین ضمانت نامه بانکی یا انتقال تجهیزات فنی از طریق گمرک با مشکل مواجه هستند که همین امر عملکرد شرکت‌ها را در توسعه فعالیت‌های خود با کندی و مشکل مواجه کرده است. 

وی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی می‌تواند به اندازه صادرات نفت برای کشور ارزآوری داشته باشد اما نیاز به سرمایه گذاری و پرداخت هزینه زیادی ندارد، افزود: دانش فنی و نیروی کار ما از کشور صادر می‌شود تا با سرمایه سایر کشورها کسب درآمد کند و تنها کشور باید کمی به این حوزه توجه داشته باشد که با تحقق آن از هزاران حسن و مزیت آن بهره خواهد برد. 

رضایی یادآور شد: در طول سال های گذشته شرکت های ساختمانی ایران چندین پروژه بزرگ راهسازی در کشورهای همسایه و از جمله تعداد زیادی تونل در تاجیکستان که سالیان سال آرزوی مردم این کشور بوده را حفر و اجرا کرده ایم.

وی با بیان اینکه با تمام سختی‌ها شرکت به فعالیت خود ادامه داده اما دولت در حال حاضر حمایت چندانی از صادرات خدمات فنی و مهندسی نمی کند، افزود: پرداخت جوایز صادراتی که امری متداول در بین کشورهای فعال در این حوزه است نه تنها در ایران کنار گذاشته شده بلکه هنوز مطالبات چند سال قبل برخی شرکت‌ها پرداخت نشده است‌.

رضایی بیان کرد: دولت برای تولید یارانه در نظر گرفته اما برای صادرات دانش فنی که به هیچ سرمایه گذاری احتیاج ندارد، بودجه‌ای در نظر نمی گیرد که این موضوع باعث اعمال فشار و کاهش ریسک پذیری شرکت در مناقصات می‌شود.

کد خبر 46248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =