اتاق ایران میزبان سوئیسی ها

۴۰ شرکت سوئیسی امروز به همراه رئیس جمهورشان در اتاق بازرگانی ایران حضور یافتند و این بار سوئیسی‌ها در اقدامی جدید هیات‌های پژوهشی و علمی خود را نیز برای ارتباط با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ایران به همراه آورده بودند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، بعد از ظهر امروز 40 نفر از شرکت معتبر سوئیسی در قالب هیأت تجاری برای رایزنی‌های اقتصادی با فعالان اقتصادی ایران در اتاق بازرگانی ایران حضور یافتند که یوهان اشنایدر آمان رئیس جمهور سوئیس نیز در رأس این هیأت حضور داشت.

روابط اقتصادی بین ایران و سوئیس با حضور ساعت‌سازان این کشور در ایران از قرن 17 میلادی به صورت سنتی آغاز شد و در قرن 19 میلادی در حوزه‌های حمل و نقل و بانکداری توسعه یافت.

همچنین 140 سال پیش عهدنامه مودت بین ایران و سوئیس به امضاء رسید و سوئیس علیرغم تمام محدودیت‌ها در زمان تحریم سعی کرد، تا روابط خود را با ایران اگرچه کاهش یافته، اما حفظ کند.

در دیدار امروز فعالان اقتصادی سوئیس و فعالان اقتصادی ایران محسن جلال‌پور اظهار امیدواری کرد، تا شرکت‌های متوسط و کوچک دو کشور، موتور محرک اقتصادی باشند.

محسن جلا‌ل‌پور در نشست تجاری ایران و سوئیس که با حضور رئیس‌جمهور سوئیس در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: روابط ایران و سوئیس در سال‌های گذشته از قدمت بسیار بالایی برخوردار بوده و سابقه روابط دو کشور به قرن ۱۷ میلادی برمی‌گردد که در سال ۱۲۵۲ نیز عهدنامه مودت بین دو کشور ایران و سوئیس امضا شده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: تمامی زمینه‌ها نشان از روابط عمیق و دیرینه میان ایران و سوئیس دارد و این کشور بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را به رسمیت شناخته و همواره روابط متعادلی میان دو کشور برقرار شده است.

وی با اشاره به میزبانی سوئیس در مذاکرات ۱+۵ تصریح کرد: این میزبانی در ذهن ایرانی‌ها ماندگار شده و کشور سوئیس در سال‌های گذشته نسبت به گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران از خود اشتیاق نشان داده، ضمن اینکه در ماه‌های گذشته با میزبانی خود در مذاکرات ۱+۵ نشان داده که خواستار تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته جلال‌پور، در سال‌های گذشته روابط ایران و سوئیس تحت تاثیر موضوع هسته‌ای کمرنگ شده است اما ظرفیت بالقوه، متنوع و وسیع بین دو کشور، چشم‌انداز روشن و امیدبخشی را در ماه‌های آتی در روابط اقتصادی نوید می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: توانمندی و ظرفیت برای توسعه روابط تجاری دو کشور وجود دارد که باید از آن بهره برد اما تقاضای ویژه ما از رئیس‌جمهور سوئیس این است که در جریان مسائل بانکی، تسریع لازم به عمل آید.

وی اظهار داشت: وجود بانک‌های معتبر در سوئیس می‌تواند راهگشای همکاری اقتصادی بین دو کشور باشد؛ اگر چه برخی کشورهای اروپایی دیگر همچون ایتالیا نیز در این زمینه پیشگام شده‌اند اما به هر حال روابط ما با سوئیس یک رابطه پایدار و درازمدت بوده است که به نظر می‌رسد با دستور رئیس‌جمهور باید در جهت تسریع مسائل بانکی گام بردارد.

جلال‌پور خاطرنشان کرد: استمرار همکاری در حوزه‌ دارو، لوازم پزشکی، محصولات شیمیایی و صنایع غذایی مدنظر جمهوری اسلامی ایران است، ضمن اینکه فعالان اقتصادی دو کشور بازار وسیع و حوزه نفوذ مناسبی در اقتصاد کشورهای منطقه دارند که بر این اساس می‌توان ایران را پایگاه خوبی برای حضور در یک منطقه پرچمعیت دانست

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: امروز سرآغاز مجدد برای توسعه روابط اقتصادی ایران و سوئیس است که امیدواریم بتوانیم با سرعت، زمان‌های هدررفته را جبران و به یک زمینه مساعد تبدیل کنیم و در این میان، اتاق‌های بازرگانی هم موتور محرکی هستند.

وی خواستار برقراری رابطه دانشگاهی، علمی، فناوری و تکنولوژیکی میان ایران و سوئیس شد و گفت: آینده روابط ایران و سوئیس بسیار روشن است، ضمن اینکه بخش خصوصی از توسعه روابط استقبال می‌کند.

وی گفت: باید از ظرفیت بانک‌های معتبر سوئیس در راستای توسعه اقتصادی دو کشور استفاده کرد و شاید کشورهایی از جمله ایتالیا در این زمینه نسبت به سایر کشورهای اروپایی فعالیت بیشتری کرده باشند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران، همکاری در حوزه‌های دارو، محصولات شیمیایی، محیط زیست، انتقال آب و آب شیرین‌کن‌ها را از جمله مسائلی برشمرد که می‌تواند مورد توجه دو کشور قرار گیرد.

«یوهان اشنایدر آمان» در دیدار با فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اعلام حمایت از پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت، گفت: سوئیس حمایت لازم را از جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت به عمل خواهد آورد و بر همین اساس حمایت لازم صورت می‌گیرد تا به زودی الحاق ایران به WTO عملیاتی شود.

رئیس‌جمهور سوئیس افزود: در خصوص برقراری فاینانس‌های سوئیس برای ایران و ایجاد روابط بانکی، موانع سختی وجود دارد که البته باید از آنها عبور کرد ولی این موانع مربوط به تحریم‌های اولیه آمریکا علیه بانک‌های بین‌المللی در مقابل کار با ایران است.

وی تصریح کرد: روابط اقتصادی ایران و سوئیس تاکنون بسیار مطلوب بوده و اگرچه در دوران تحریم اندکی کمرنگ شده است اما امیدواریم مجدد بهتر شده و روابط اقتصادی متقابل و البته اعتمادآمیز میان دو کشور آغاز شود.

اشنایدر آمان خاطرنشان کرد: در شرایطی که اعتماد متقابل میان دو کشور وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاران عقب‌نشینی می‌کنند؛ بنابراین وجود اعتماد متقابل میان تجار دو کشور حرف اول را می‌زند.

وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد سوئیس معتقد است ایران باید وارد سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی شود، خاطرنشان کرد: البته یکسری شرایط فنی و سیاسی پیش‌روی الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی تجارت وجود دارد که من از طرف خودم قول می‌دهم که حمایت‌های بین‌المللی از این الحاق صورت گیرد و به زودی ایران، عضو سازمان جهانی تجارت شود.

رئیس‌ جمهور سوئیس گفت: من اولین کسی نیستم که بعد از برجام به تهران آمدم و البته شنیده‌ام که ۱۴۰ هیات مختلف خارجی به کشور شما سفر کرده‌اند تا از پتانسیل بازار ایران بهره گیرند اما همراه رئیس‌ جمهور سوئیس هم ۴۰ شرکت در حوزه‌های صنایع، داروسازی، ساعت‌سازی و توریسم حضور دارند و بنابراین طیف گسترده‌ای از تجار همراه من به ایران آمده‌اند تا بتوانیم از فرصت پیش‌روی ایران در توسعه اقتصادی بهره‌ بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: سوئیس بسیار به رقابت اهمیت می‌دهد و امیدوار است که دانشمندان ایرانی را در حوزه‌های مختلف ملاقات کند اما به هر حال سوئیس کشور تجمیع اقلیت‌ها است. از رئیس‌جمهور ایران برای حضور در سوئیس دعوت به عمل آمده است که امیدواریم بتواند با یک هیات اقتصادی مناسب در سوئیس حضور یابد.

اشنایدر آمان اظهار داشت: سوئیس همواره به دنبال راه‌حل‌های دیپلماتیک بوده و در فرآیند مذاکرات نیز بسیار وارد عمل شده است.

در ادامه این دیدار، کارن رئیس کنفدراسیون تجارت سوئیس خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌های سوئیسی قبل و بعد از برجام وارد ایران شده و بررسی‌های اولیه را انجام داده‌اند اما مرحله بعدی ایجاد تضمین‌های حقوقی و تجاری است.

وی در مورد شرایط اقتصادی کشورش اظهارداشت: سوئیس دارای اقتصادی باز و منابع طبیعی باز است، همچنین کالاهای تولید شده در این کشور از کیفیت خوبی برخوردارند و این کشور شهرت خوبی در زمینه ثبات اقتصادی دارد.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان هم در این دیدار اظهار داشت: ظرفیت‌های تخصصی و دانایی شرکت‌های سوئیسی بسیار بالاست و جالب توجه اینکه به طور متوسط سالانه 3.5 درصد از درآمد ناخالص ملی سوئیس صرف تحقیق و توسعه می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به جمعیت جوان و تحصیل کرده ایران مایلیم تا این ظرفیت با تجربه نیروهای مسن سوئیس ترکیب شده و هم گرایی جدیدی به وجود آید.

در این دیدار همچنین بر توسعه روابط اقتصادی و همکاری در این زمینه تاکید کردند.

 

کد خبر 4659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =