عضویت در شانگهای کریدور ایمن اقتصادی به سوی بازارهای جدید است

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جمعیت چند میلیاردی کشورهای عضو شانگهای گفت که عضویت در این سازمان یک کریدور ایمن اقتصادی برای کاهش آثار تحریم های ظالمانه است.

به گزارش اگزیم نیوز، غلامرضا منتظری روز جمعه در گفت و گویی اظهار داشت: با توجه به استمرار تحریم های ظالمانه از سوی دشمنان به ویژه آمریکا، یافتن بازارهای جدید و کریدورهای اقتصادی بادوام و همسو  نقش بسزایی در امنیت اقتصادی کشور دارد.

وی افزود: ارتباط با کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای یک پشتوانه و ظرفیت  قوی برای ایران اسلامی است.

این نماینده مجلس گلستان خاطرنشان کرد: عضویت ایران در اجلاسیه شانگهای در رونق اقتصادی کشور ثمرات بسیاری خواهد داشت، با توجه به عضویت کشور با نفوذ و توانمند مانند چین و روسیه در این مجمع، رهاوردهای زیادی برای کشور حاصل خواهد شد.

توسعه دیپلماسی اقتصادی راهبرد دولت سیزدهم 

منتظری تصریح کرد: ترکیب هیات همراه رییس جمهوری برای حضور در اجلاس شانگهای بیانگر آن است که توسعه دیپلماسی اقتصادی به عنوان یک امر راهبردی در دولت جهادی دنبال می شود.

وی گفت: ویژه بینی به دیپلماسی اقتصادی بصورت میدانی و در مذاکرات دوسویه دولت با کشورها و مجامع خارجی در دولت سیزدهم بر همگان آشکار شده است.

منتظری ادامه داد: با حل این دغدغه راه های توسعه تجارت بین المللی گشوده خواهد شد و مسیر تحول در حوزه اقتصاد گلستان هموارتر می شود.

این نماینده مجلس به اشاره به ظرفیت های گلستان در حوزه تولید محصولات کشاورزی گفت: در صورت رفع چالش بین ایران و ترکمستان و عادی شدن روابط، بازارخوبی برای تولیدات دامی، شیلاتی و صنعتی استان شکل می گیرد.

در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، سازمان همکاری‌های شانگهای تشکیل شد. تاکنون کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در این پیمان به عنوان اعضای اصلی شناخته می شدند. سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ۶ کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌وگوی این سازمان محسوب می‌شوند. روز جمعه (۲۶ شهریورماه) ایران نیز در بیست و یکمین اجلاس سران این سازمان به عنوان نهمین عضو رسمی معرفی شد.

سازمان همکاری‌های‌ شانگهای با حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی جهان از جمله معدود سازمان‌هایی با ماهیت همزمان اقتصادی و امنیتی- نظامی است.
بر اساس اعلام گمرک، میزان تجارت ایران با مجموعه کشورهای عضو پیمان شانگهای درسال ۹۹ به ۵۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۴۶ میلیون تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۹ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

بیشترین حجم تجارت ایران با چین به ارزش ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار است و هند با سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و پاکستان با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کد خبر 46644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =