صدور بخشنامه‌های متعدد اعتبار تجار ایرانی را از بین برد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با انتقاد از صدور بخشنامه های متعدد از سوی دستگاههای اجرایی صادراتی، گفت: این بخشنامه‌ها تاکنون نه تنها خسارت حیثیتی زیادی به اعتبار تجار ایرانی در بازار کشورهای دیگر وارده بلکه جبران هزینه‌های مالی ناشی از پرداخت خسارت به طرف خارجی را به آنها تحمیل کرده است.

رضا سواری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بر لزوم اصلاح رویکرد دستگاههای دولتی فعال در بخش صادرات و رفع معایب بخشنامه ‌های صادره تاکید و تصریح کرد: با وجودی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان در سال‌های اخیر برای به دست آوردن بازارهای همسایه سرمایه گذاری های زیادی را با هدف تقویت و بهبود خطوط تولید، افزایش حجم صادرات غیرنفتی و همچنین بهره گیری از فناوری های روز انجام داده اند اما امروزه به دلیل رویکرد نادرست دستگاههای اجرایی مربوطه قادر به بهره گیری مناسب از هزینه‌های انجام‌شده، نیستند.

وی در خصوص دلایل عملکرد نادرست دستگاههای اجرایی مربوطه افزود: وقتی که با صدور یک بخشنامه، صادرات بسیاری از کالاها به یکباره ممنوع می‌شود، مشخص است که مسئولان مربوطه به این موضوع توجه نکرده‌اند که یک صادرکننده برای کسب سهمی از بازارهای بین‌المللی چه تلاش زیادی از جمله رقابت تنگاتنگ و دشوار با رقبای خارجی انجام داده تا توانسته سهمی از بازارهای بین‌المللی را برای عرضه کالاهای ایرانی بدست آورد.

سواری بیان کرد: با اعلام این بخشنامه‌های غیرکارشناسی بسیاری از بازارهای صادراتی خود را از دست می‌دهیم و احیای بازارهای از دست رفته کنونی در آینده کاری مشکل و در برخی مواقع غیرممکن است.

وی اظهار داشت: باید به این موضوع نیز توجه داشت که تجار ایرانی یک تعهدات بین‌المللی دارند و موظف هستند در یک برهه زمانی خاص به آن تعهدات عمل کنند، در صورتی که صدور بخشنامه‌های ناگهانی سبب بی‌اعتمادی کشورها برای خرید کالا و برندهای ایرانی می‌شود که جبران آن مشکل و تبعات نامطلوب زیادی برای کشور به همراه دارد.

سواری ادامه داد: به عنوان نمونه در صنعت دام و طیور، خط‌ دو در کشتارگاه‌ها راه‌اندازی شد و برای خوراک دام و طیور نیز کدهای IR گرفته شد تا بتوانیم محصولاتی با استانداردهای بین‌المللی تولید و به بازارهای جهانی و منطقه‌ای صادر کنیم اما صدور بخشنامه‌های دولتی تمام راه‌های صادراتی را به بن‌بست کشاند.

سواری تصریح کرد: با ممنوعیت صادرات خوراک دام و طیور، گوشت مرغ، جوجه و تخم‌مرغ به دیگر کشورها، تمام زحمات تولیدکننده که در شرایط بد و نابسامان اقتصادی کشور و صدالبته کمبود نقدینگی فعالیت خود را محدود نکرده بود، از بین رفت پس این نوع برخورد با تولیدکنندگان سزاوار نیست که زحمتشان با صدور یک بخشنامه غیرکارشناسی و غیرمنطقی نادیده گرفته شود و حتی متحمل ضررهای زیادی شوند.

این فعال اقتصادی در پایان بر ضرورت ایجاد اعتماد در بازارهای رقابتی و صادراتی تاکید کرد و گفت: صدور بخشنامه ها و آیین‌نامه‌های ناگهانی جدا از وارد آوردن خسارات مادی و معنوی متعدد به صادرکنندگان؛ سبب جایگزینی رقبای دیگر به جای تولیدات ایرانی می شود. البته بخشی از مطالبات‌ صادرکنندگان نیز به دلیل عدم‌پایبندی به تعهدات موجود در قراردادها، در کشورهای دیگر بلوکه شده که لازم است هرچه سریع‌تر در این خصوص تمهیدات و برنامه‌های ویژه در نظرگرفته شود چون با شدت گرفتن محدودیت‌ها راه‌های غیررسمی صادرات تشدید و تقویت می‌شود که این رویه برای اقتصاد کشور خوب نیست.

کد خبر 46664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =