تشدید رکود اقتصادی در اثرکنترل نرخ ارز

رشد نرخ ارز در قبال توسعه رقابت پذیری امری منطقی است بنابراین با این اوصاف نباید نرخ ارز را تصنعی کنترل کرد تا نتیجه نهایی آن تشدید رکود اقتصادی شود

یک عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: رشد نرخ ارز در قبال توسعه رقابت پذیری امری منطقی است بنابراین با این اوصاف نباید نرخ ارز را تصنعی کنترل کرد تا نتیجه نهایی آن تشدید رکود اقتصادی شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز با انتقاد از نرخ پیشنهادی ارز در لایحه بودجه گفت: بخش خصوصی به شدت مخالف نرخ پیشنهادی دولت است، با توجه به کاهش شدید قیمت نفت و وعده‌های دولت یازدهم مبنی بر تلاش مضاعف برای بهره وری کامل در حوزه‌های مختلف، نرخ پیشنهادی دولت نمی‌تواند موانع را از بین برد.

علیرضا کلاهی صمدی افزود: در راستای توسعه اقتصاد مقاوتی باید زیر ساخت‌های لازم در بخش‌های مختلف تقویت شود یعنی با توجه نرخ تورم، رکود، کاهش نرخ نفت و ارزش ریال نرخ پایه ارز تعیین شود در این شرایط رقابت پذیری اقتصادی شکل می‌گیرد.

وی مبنای رشد قیمت ارز را غیرمنطقی دانست و اظهار کرد: اگر نرخ تورم 3 سال گذشته تا کنون را تحلیل کنیم باید بگوییم نرخ ارز آزاد و دولتی متناسب با نرخ تورم رشد نکرده است این موضوع یعنی تکرار اشتباهات دولت دهم. تجارب کشورهای توسعه یافته نشاندهنده آن است که رشد نرخ ارز در قبال توسعه رقابت پذیری امری منطقی است بنابراین با توجه به این امر باید نرخ ارز پایه را تعیین کنیم.

کلاهی صمدی ادامه داد: بسیاری از مردم اطلاعات دقیقی از نوسان نرخ ارز و تاثیر آن بر اقتصاد ندارند، گمان می برند اگر نرخ ارز کاهش یابد اقتصاد شکوفا می شود در صورتی که نگاه کوتاه مدت به این موضوع یعنی تشدید رکود اقتصادی.

این عضو اتاق بازرگانی به متفاوت بودن شاخص های رقابت پذیری اشاره کرد و گفت: رتبه ایران از نظر رقابت پذیری در جهان 78 است، نظام آموزشی، بهداشت و بدهی کم ایران موجب شده تا در این رتبه قرار گیریم. کل بدهی‌های ایران بین 30 تا 60 درصد تولید ناخالص ملی بخش خصوصی و دولتی  است در صورتی که آمریکا 300 درصد جمع این دو بخش بدهکار است، اما در سایر شاخص ها مثل زنجیره های تامین، بازار سرمایه و... رتبه 130 به بالا را کسب کرده ایم در صورتی که کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی رتبه  مابین 30 تا 40 را به خود اختصاص داده اند.

وی با انتقاد از ایجاد شاخص های نوظهور در اقتصاد عنوان کرد: شاخص های اقتصادی همیشه روند مثبت را سیر نمیکنند بنابراین نباید با معرفی شاخص های نوپا به منظور ارتقا شاخص های اصلی اقتصاد مانع از سیر طبیعی آن شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر اینکه رشد بهره وری موجب ارتقا سطح زندگی مردم می شود، خاطرنشان کرد: توسعه بهره وری از صنایع مختلف، ارتقا سطح زندگی مردم را به همراه دارد اما تا کنون در این زمینه اقداماتی صورت نگرفته، هم اکنون که سرمایه گذاران تمایل به همکاری در صنایع مختلف دارند باید طرح های توسعه ای را به نحو احسنت اجرا کرد.

کد خبر 4667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =