اساس اقتصاد کشورها باید بر بهره گیری از مزیت‌های بومی استوار باشد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است: هیچ کشوری در هیچ کجای دنیا، حتی بزرگترین صادرکنندگان، نمی‌توانند بدون واردات تمام نیازهای خود را تأمین کنند، هرچند اساس اقتصاد کشورها باید بر بهره گیری از مزیت های بومی استوار باشد.

سیدرضی حاجی آقامیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بر ضرورت اولویت‌بندی و نگاه دقیق و به دور از سیاست‌زدگی به بخش صادرات تاکید کرد و افزود: هر کشور و هر منطقه‌ای ظرفیت‌های منحصربفردی دارد که برای رسیدن به اهداف اقتصادی خود بر روی آنها تمرکز نماید لذا دولت سیزدهم نیز باید بسترهای لازم را برای بهره گیری مطلوب از پتانسیل های و منابع موجود در کشور فراهم کند.

وی با بیان آنکه حتی بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان جهان بخشی از مایحتاج خود را از محل واردات و تولیدات دیگر کشورها تامین می کنند، اظهار داشت: تأمین بخشی از نیاز مصرفی هر کشور به این شکل، یک رویه و اصل پذیرفته شده در دنیا است زیرا تعداد زیادی از جوامع دنیا برای رفع مایحتاج خود، نیاز به دادوستد با یکدیگر دارند.

حاجی آقامیری ادامه داد: اساساً بازرگانی یعنی دادوستد؛ بنابراین هیچ کشوری نمی‌تواند تنها روی صادرات تمرکز کند و وارکنندۀ صرف باشد. همۀ کشورها اعم از ژاپن و آلمان که امروزه به عنوان پایدارترین و پویاترین اقتصادهای جهان از آنها نام برده می‌شود، اساس اقتصاد خود را بر صادرات بر مبنای مزیت‌ها و ظرفیت‌های بومی و واردات بر مبنای نیازهای داخل، استوار کرده‌اند که این روند یعنی پایبندی به اصول اقتصاد آزاد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مزیت‌های اقتصاد آزاد، تولید محصولات با کیفیت و اشتغالزایی را از مهمترین مزایای این نوع اقتصاد دانست و تصریح کرد: به عنوان نمونه، آلمان خود تولیدکنند خودرو و صادرکننده آن به دیگر کشورها حتی توسعه‌یافته است و با وجودی که در برخی از کشورهای دیگر محصولات کمپانی‌های خود را مونتاژ می‌کند اما از ژاپن نیز خودرو وارد می‌کند چون به خوبی دریافته که رشد اقتصادی در گرو دادوستد بر مبنای اقتصاد آزاد است.

این فعال اقتصادی تأکید کرد: در این نوع اقتصاد، فاکتور مهم موازنه دقیق صادرات و واردات است؛ به عبارت دیگر، کشورها باید بر مبنای نیازها و ظرفیت‌های خود، سیاست‌های اقتصادی را به نحوی طراحی و اعمال کنند که کفۀ صادرات و درآمد ارزی سنگین‌تر باشد.

حاجی آقامیری بیان کرد: تنوع‌بخشی به محصولات صادراتی و توجه به مزیت نسبی کشورها در مبادلات از جمله نکاتی است که باید مورد توجه تجار قرار گیرد. تجربه کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه نشان می‌دهد که روی آوردن به رشد و توسعه صادرات‌محور یکی از استراتژی‌هایی است که می‌تواند رشد بلندمدت صادرات را تضمین کند.

وی ادامه داد: هرچند در دو سال گذشته با شیوع ویروس کرونا، وضعیت تجارت دنیا روی نمودار نزولی قرار گرفته و با موفقیت‌های چندانی مواجه نبود؛ اما با توجه به انتظار رشد اقتصادی دنیا و از بین رفتن این ویروس، پیش‌بینی روند روبه‌رشد تجارت در جهان برای سال آینده میلادی دور از انتظار نیست.

حاجی آقامیری در پایان گفت: برای توفیق در برنامه‌های رشد و توسعه اقتصادی کشور، چاره‌ای جز استفاده از مزیت نسبی یا بهره‌برداری از فرصت‌های بالقوه نداریم به علاوه آنکه باید از منافع اقتصادی مشترک جهانی یا حداقل منطقه‌ای نیز بهترین بهره را ببریم.

کد خبر 46700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =