قیمت گذاری دستوری  باعث سرکوب نرخ محصولات مختلف می شود

کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از تداوم روند قیمت گذاری دستوری تولیدات داخلی از سوی دستگاههای دولتی، معتقد است: قیمت گذاری دستوری در صنعت قند و شکر نه تنها باعث ایجاد نارسایی های زیادی از جمله عدم حضور سرمایه گذاران علاقه مند به فعالیت در این بخش بلکه باعث سرکوب نرخ محصولات تولیدی این بخش شده است.

محمدرضا بزرگی کارشناس روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز در رابطه با قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن بر عملکرد صنایع، اظهار داشت: متاسفانه صنایع مختلفی از جمله صنعت قند و شکر با قیمت گذاری دستوری مواجه هستند، به طوری که زنجیره این صنعت از نیشکر تا شکر، به دلیل قیمت گذاری دستوری نرخ‌های محصولات مرتبط با آن در مراحل مختلف تحت فشار قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در حال حضار قیمت‌ جهانی فرآورده های غذایی به ویژه قند و شکر روند مثبت داشته و این موضوع نیز بر قیمت وارداتی شکر تاثیر گذاشته است، افزود: با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شکر و مشکلات تولیدکنندگان، این محصول با یک افزایش نرخ ۷۰ درصدی همراه با کمبود مواجه شده که اگر بخواهیم این موضوع را از نظر عملیاتی و بنیادی بررسی کنیم، حاشیه سود عملیاتی حدود ۱۵ درصد بوده که با توجه به قیمت گذاری دستوری و p/e این صنعت که حدود ۳۰ واحد است تمام این‌ موارد، مانع از جذابیت این صنعت برای سهامداران نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: این موضوع تولیدکنندگان را برای تداوم فعالیت بی انگیزه می‌کند، این در حالی است که در فرآیند تولید این محصولات مشکلات زیادی نیز نظیر تکنولوژی فرسوده، ماشین آلات و تجهیزات قدیمی و با وجود ظرفیت‌های مناسب داخلی باعث شده که ۵۰ درصد مصرف داخلی کشور از محل شکر وارداتی تامین شود.

بزرگی با بیان اینکه براساس نامه‌ جدید منتشر شده آزادسازی قیمت محصولات تولیدی این صنعت دور از دسترس نیست، افزود: روندی که وجود دارد و عوامل مختلف هم نشان می دهد که صنعتگران برای سرمایه گذاری در صنعت قند و شکر با تشویق و تولید حضور پیدا کنند و با رفع موانع تکنولوژی و سیستمی و همچنین همراهی دولت نسبت به رفع موانع موجود اقدام کنند.

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در صورت اجرای این اقدامات می‌توان بخش بیشتری از نیاز داخلی کشور را با بهره گیری از پتانسیل‌های داخلی و کاهش واردات تامین کرد. هم اکنون  شرکت‌هایی که در زنجیره تولید قند و شکر فعال هستند، قیمت آنها  بر روی تابلوی بورس به دلایل مختلف که یکی از آن‌ها کمبود انگیزه برای تولید به دلیل قیمت گذاری دستوری می باشد، بالاست و به این سبب، ریسک سرمایه گذاری نیز در این صنعت عدد بالایی خواهد بود.

کد خبر 46727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =