صدور ویزای یک ساله تجار ایرانی توسط روسیه

رییس اتاق مشترک ایران و روسیه: با نامه ای که توسط اتاق مشترک ایران و روسیه نوشته شد روادید برای تجار ایرانی برقرار شده است و سفیر ایران در روسیه اعلام کرده است که از دوشنبه آینده به تمامی تجار ایرانی ویزای یکساله داده می شود همچنین پرواز ایران آستاراخان هر هفته توسط هواپیمایی ماهان برقرا ر می شود

اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق مشترک ایران و روسیه به دو رویداد تجاری در حوزه روسیه اشاره کرد و گفت: با نامه ای که توسط اتاق مشترک ایران و روسیه نوشته شد روادید برای تجار ایرانی برقرار شده است و سفیر ایران در روسیه اعلام کرده است که از دوشنبه آینده به تمامی تجار ایرانی ویزای یکساله داده می شود همچنین پرواز ایران آستاراخان هر هفته توسط هواپیمایی ماهان برقرا ر می شود.
عسگراولادی در ادامه سخنان خود به بیان چند نکته کلیدی در ارتباط با تجارت با روسیه پرداخت و افزود: تجارت با روسیه ضمن آنکه آسان می باشد ورود به آن سخت است اگر میخواهیم در بازار روسیه تجارت پایدار داشته باشیم باید در وهله اول کیفیت و خوش قولی را مدنظر قرار دهیم این دو فاکتور ضامن بقا در بازارهای روسیه است. ضمن آنکه تجار ایرانی باید دقت کنند که چه کسانی را به عنوان شریک تجاری خود در روسیه انتخاب می کنند. وی در ادامه سخنان خود گفت: پس از برجام رابطه ایران و روسیه مطلوب تر از گذشته شده است و سفر آقای پوتین به تهران را می توان نقطه عطف روابط ایران و روسیه دانست.
وی ادامه داد: رقم 2 میلیارد دلار صادرات ایران به روسیه رقم بسیار اندکی است و من امیدوارم این رقم در سال آینده به 5 میلیارد دلار افزایش یابد. ما به دنبال سرمایه گذاری های مشترک با روسیه هستیم چرا که تجارت کالایی در طوفان های سیاسی صدمه می بیند اما سرمایه گذاری مشترک دیوار محکمی در مقابل تلاطم های سیاسی است. عسگراولادی در پایان اشاره کرد: مشکلاتی را هم در خصوص صادرات محصولات دامی به روسیه داریم که امیدواریم بزودی این مشکلات نیز برطرف شود همچنین اتاق مشترک ایران و روسیه آمادگی کامل خود را برای کمک به تجار ایرانی در این زمینه اعلام می کند.
در ادامه این همایش هادی تیزهوش تابان رییس اتاق صنایع، معادن و کشاورزی گیلان نیز با اشاره به سابقه طولانی رابطه تجاری میان ایران و روسیه گفت: 300 سال قبل رابطه تجاری میان ایران و روسیه شکل گرفت و به علت نیازهایی که در روسیه وجود داشت این رابطه تا به امروز به قوت خود باقی مانده است. مبادلات ایران با روسیه در سال 75، 400 میلیون دلار بود که این میزان در طی زمان افزایش یافته در سال 82 به بیش از 3 میلیارد دلار رسید که حداکثر میزان صادرات ما به این کشور بود پس از آن در سال 92 نیز این رقم کاهش یافته و به 1 میلیارد و 250 میلیون دلار رسید. می توان گفت رابطه تجاری میان ایران و روسیه 3 تا 5 برابر به نفع روسیه است با این وجود به عقیده من، رقم صادراتی ما به این کشور در سال جاری به بیش از یک میلیارد نخواهد رسید.
وی ادامه داد: گسترش تجارت با روسیه نیاز به زیرساخت دارد و تنها با داشتن قیمت رقابتی و کیفیت نمی توان به صادرات پایدار اندیشید. یکی از مشکلات اصلی ما در زمینه تجارت با روسیه موضوع تعرفه هاست در حالیکه تعرفه میان کشورهای مشترک المنافع زیر 12 درصد است ایران با تعرفه 35 درصدی به روسیه صادرات می کند و این مانع بزرگی در مقابل صادرات ما به روسیه است. تیزهوش تابان نیز به مشکلات صادرات محصولات دامی اشاره کرد و توضیح داد: اول ژانویه سال جاری حدود 250 کامیون حامل کالاهای ایرانی به علت آنکه طرف روس مشکوک به ورود کالاهای ترک در میان کالاهای ایرانی شده بود برای بازرسی متوقف شد اما حتی یک کالای ترک در میان محصولات ایرانی یافت نشد، در مقابل بسیاری از کالاهای ایرانی فاسد شدند.
رییس اتاق بازرگانی گیلان به مشکلات قیمتی و کیفیتی اشاره کرد و گفت: واحدهای تولیدی برای آنکه بتوانند در درازمدت وارد روسیه شوند باید استاندارد روسیه را رعایت کنند در همین خصوص پیشنهاد میکنم استاندارد روسیه وارد کشور شده، از کارخانجات ما بازدید شود و استاندارد روسی به آن ها تعلق گیرد. وی در پایان ابراز امیدواری کرد ایران بتواند به کشورهای عضو پیمان اوراسیا بپیوندد. در اینصورت مشکلات تعرفه ای و گمرکی میان ایران ، روسیه و سایر کشورهای عضو این پیمان که رابطه خوبی نیز با ایران دارند از بین خواهد رفت.

 

کد خبر 4676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =