پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد ۳.۱۲ درصدی صادرات ایران

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصاد ایران در اکتبر ۲۰۲۱ نوشت که صادرات ایران در سال آینده ۳.۱۲ درصد نسبت به امسال افزایش خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به گزارش ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱ صندوق‌بین‌المللی پول از چشم انداز اقتصاد ایران پرداخته و نوشته است: براساس این گزارش، تغییر حجم صادرات کالاها و خدمات که در سال ۱۳۹۹ برابر با منفی ۱.۸۷ درصد بوده، در سال ۱۴۰۰ به مثبت ۱۳.۰۱ درصد رسیده است و براساس پیش‌بینی صندوق ‌بین‌المللی پول در سال ۱۴۰۱ رشدی ۳.۱۲ درصدی خواهد داشت.

براساس این گزارش واردات ایران نیز در سال آینده نسبت به امسال ۱.۵۴ درصد رشد را به ثبت خواهد رساند.

صندوق بین‌المللی پول نوشته است که واردات ایران که در سال ۱۳۹۹ رقمی معادل منفی ۱۹.۲۹ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش داشت در سال جاری رشدی ۷.۱۰ درصدی داشت و پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده نیز ۱.۵۴ درصد نسبت به امسال رشد را به ثبت برساند.

افزایش تولید ناخالص داخلی با ۶۷۹ هزار میلیارد تومان

براساس این گزارش تولید ناخالص داخلی ایران که در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۶۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده در سال آینده به ۶۷۹ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

این گزارش می‌افزاید که رشد واقعی اقتصاد ایران نیز که در سال جاری ۲.۴۶ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشته در سال آینده نیز ۲.۰ درصد رشد را به ثبت خواهد رساند.

صندوق بین‌المللی پول همچنین تولید ناحالص داخلی به قیمت جاری برای سال آینده را ۶.۵۹۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. براین اساس تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری برحسب دلار نیز که در سال جاری معادل ۱۰۸۱ میلیارد دلار بوده در سال آینده به ۱۱۳۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

کاهش ۱۲ درصدی نرخ تورم

صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم ایران را در سال جاری رقمی معادل ۳۹.۳۴ درصد پیش‌بینی کرده و چشم انداز خود از این نرخ برای سال آینده را هم ۲۷.۵۰ درصد عنوان کرده است که کاهشی ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش نرخ بیکاری در ایران نیز برای سال آینده ۱۰.۵۵ درصد اعلام شده است.

این نهاد جهانی، درآمد عمومی دولت را برای امسال ۴۶۸ هزار میلیارد تومان و برای سال آینده ۶۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده و نوشته است که این رقم ۹.۴۰ درصد از GDP را به خود اختصاص خواهد داد.

کد خبر 47051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =