تلاش برای حفظ بازار عراق از سوی صادرکنندگان ایرانی ضروری است

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: از آنجا که کشور عراق در چند سال اخیر اقدام به ترمیم برخی زیرساخت‌های خود کرد و به نوعی با این کار بخشی از واردات خود را نه تنها از ایران بلکه از سایر کشورها کاهش داده می توان این اقدام را به عنوان اصلی‌ترین زنگ خطر برای صادرکنندگان ایرانی دانست.

مهدی احمدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه در سال‌هایی که عراق تحت تاثیر جنگ‌های داخلی و حضور گروه‌های تروریستی قرار داشت، بخش مهمی از زیرساخت‌های اقتصادی آن از بین رفت، افزود: همین امر سبب شد در سال‌های بعد، تاجران ایرانی استفاده و از مواد اولیه تا محصولات با ارزش افزوده بالاتر را به عراق صادر کنند.

وی با اشاره به آنکه به مرور و با افزایش آرامش و کاهش تبعات نامطلوب جنگ و روند روبه بهبود نابسامانی در این کشور، عراق اقدام به بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی خود کرده است، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود و ظرفیت های متنوع بازار عراق بسیاری از فعالان در این بازار معتقدند که باید با ایجاد تغییر در رویکردهای ابتدایی، حضور در این بازار را تداوم بخشید.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در سال‌های اخیر صادرات به عراق کاهشی بوده است، گفت: طبق آمار گمرک، ایران در چهار ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴هزار قلم کالا از ۷۵ مبادی صادراتی به ارزش بالغ بر دو میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار به عراق  صادر کرده است.

احمدی با بیان آنکه مجموع صادرات ایران در سال ۹۹ حدود چهار میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار بوده است، گفت: این در حالی است که مجموع صادرات ایران به عراق در سال ۹۷ بیش از ۸ میلیارد و ۹۶۰ میلیون دلار بوده است.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این آمار در سال ۹۹ با کاهش تقریبی چهار میلیاردی روبه رو بوده که باید برای جبران این کاهش تدابیر مناسب اتخاذ شود.

احمدی با بیان اینکه باید با اتخاذ تدابیر لازم، افزایش ترغیب صادرکنندگان به صدور کالاهای دارای مشتری در عراق تداوم یابد، افزود: البته حفظ بازار عراق برای صادرکنندگان ایرانی نیاز به بازنگری در قوانین و مقررات و بکارگیری دیپلماسی لازم از سوی دستگاههای اجرایی مربوطه دارد.

کد خبر 47155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =