رشد ۱۴۲ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه

صادرات غیرنفتی ایران در هشت ماهه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی به ترکیه به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده که ۱۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به روند تجارت ایران و ترکیه در هشت ماهه نخست سال ۲۰۲۱ پرداخته و نوشته است: مجموع صادرات ایران به ترکیه در هشت ماهه نخست امسال یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار بوده که از این رقم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار را صادرات غیرنفتی و ۳۰ میلیون دلار را صادرات نفتی تشکیل می‌دهند.

براین اساس مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی ایران به ترکیه در هشت ماهه نخست ۲۰۲۱ رقمی معادل ۱۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش یافته است.

در حالی که در هشت ماهه نخست سال ۲۰۲۰ صادرات غیرنفتی کشور ۵۷۸ میلیون دلار بوده که در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی با ۱۴۲ درصد رشد به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است.

با وجودی که ترک‌ها تنها ۳۰ میلیون دلار از ایران نفت وارد کرده‌اند اما این رقم ۷.۱ درصد از رقم ۲۸ میلیون دلاری واردات نفتی آنها در هشت ماهه نخست ۲۰۲۰ بیشتر است.

واردات ایران از این کشور همسایه نیز در این مدت یک میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار بوده که ۳۷ درصد بیشتر از رقم یک میلیارد و ۲۲ میلیون دلاری مدت زمان مشابه سال ۲۰۲۰ است.

تراز تجاری طی این مدت برای ایران مثبت و معادل ۲۵ میلیون دلار بوده است. با این حال در صورتی که این تراز را با مدت زمان مشابه سال گذشته که منفی و معادل ۴۱۶ میلیون دلار به نفع ترکیه بوده، مقایسه کنیم، رشدی ۱۰۶ درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر 47199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =