توسعه صادرات، عامل اصلی تحقق بالندگی اقتصادی کشور است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نقش توسعه صادرات را در تحقق شکوفایی و بالندگی اقتصاد کشور و رایزنان اقتصادی را در تحقق این امر بسیار مهم ذکر کرد و گفت: رایزن‌های اقتصادی، می توانند با بهره گیری از توانایی ها و تجارب خود و شناسایی بازارهای هدف، بستر توسعه صادرات غیرنفتی را هموار و طراحی کنند.

عماد مردانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش افزایش صادرات در توسعه اقتصادی کشورها، افزود: صادرات به هر شکل و چیدمانی که باشد، قطعاً نیاز اساسی کشور برای توسعه‌یافتگی اقتصاد است.

وی با بیان آنکه شناسایی نیاز بازار، صدور مجوز واردات و تولید کالاهای قابل رقابت از الزامات توسعه تجارت با همسایگان و دیگر کشورهاست، شرایط سخت کشور در دوران تحریم را یادآور شد و اظهار داشت: اگرچه تحریم کشورهای غربی بخصوص آمریکا تبعات نامطلوب زیادی روی اقتصاد کشور داشته و دارد اما این نباید این موضوع بهانه‌ای برای غیرفعال شدن بخش‌های صادراتی کشور باشد.

وی ادامه داد: البته هنوز راه‌هایی مانند مبادلۀ کالا و یا صادرات با پایۀ پولی ریال باقی مانده که می‌توانند ضمن رفع نیازهای کشور در بخش‌ واردات، زمینه‌ساز رونق تولید و در نتیجه اشتغالزایی باشند گرچه بهترین نوع صادرات، برپایه پولی ارزی است که علاوه بر آن چیزی که گفته شد، سبب ارزآوری نیز خواهد شد.

مردانی مجددا نقش رایزنان اقتصادی را در توسعه صادرات کشورها یادآور شد و تصریح کرد: کشوری مانند سوئد با تنها ده میلیون نفر جمعیت، ۱۵۰ رایزن اقتصادی دارد؛ چین به عنوان دومین اقتصاد رسمی جهان و اولین اقتصاد غیررسمی جهان حدود ۲۷۰ رایزن اقتصادی و آلمان ۸۳ میلیون‌ نفری که همۀ دنیا آن را به عنوان کشوری صنعتی و توسعه‌یافته می‌دانند، ۱۹۰ رایزن اقتصادی دارد. با این حال ایران تنها ۴ تا ۶ رایزن اقتصادی دارد که همین یک موضوع به خوبی نشان می‌دهد اساساً صادرات، دغدغه مسئولان نبوده است.

وی ادامه داد: رایزنان اقتصادی در کشورهای مختلف با استفاده از علم و تخصص روز، نیازهای تجاری و اساسی بازارهای هدف را شناسایی می‌کنند و با استفاده از دانسته‌ها و داشته‌های خود راه‌های صادراتی را هموار و طراحی خواهند کرد. این افراد می‌توانند به خوبی نیاز بازارهای بین‌المللی را به تولیدکننده و بازرگان داخلی معرفی کرده و حتی در شرایط تحریم می‌توانند راه‌های دور زدن تحریم را نیز شناسایی و بیان کنند.

مردانی در انتها گفت: در جهان، مبادلات تجاری از شاخص های اصلی توسعه یافتگی کشور محسوب می شود اما متاسفانه در ایران این اصل مهم مغفول مانده و تا زمانی که به مبادلات در محاسبات درآمدی کشور به درستی توجه نشود، توسعه آن سرعت پیدا نمی‌کند.

کد خبر 47263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =