ابرفرصت ۲۰ میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی

در ایران تامین مالی صادرات خدمات فنی و مهندسی و نیز استفاده از روش های مختلف EPCF مورد توجه است و بر اساس برآوردهای انجام شده می توان سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی را محقق کرد

 

بانک های توسعه ای می توانند فرایند توسعه را در بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی تسهیل کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران صبح امروز سه شنبه (11 اسفند ماه) در نخستین همایش استراتژی های تامین مالی بین المللی در حوزه انرژی با رویکرد بازار سرمایه اظهار کرد: تامین مالی بخش انرژی در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بانک های توسعه ای می توانند در تامین مالی طرح های توسعه ای انرژی مشارکت فعالی داشته باشند.

علی صالح آبادی افزود: در دوران پساتحریم و با توجه به فضای جدید به وجود آمده در کشور لزوم جذب سرمایه گذاری های خارجی برای توسعه بخش انرژی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: نظام بانکی ایران نیز می تواند در تامین مالی طرح های توسعه ای صنایع مختلف نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی نقش آفرین باشد و بانک توسعه صادرات نیز امادگی دارد نقش پر رنگ تری را برای تحقق این هدف ایفا کند.

صالح آبادی با بیان اینکه بانک های توسعه ای همانند بانک توسعه صادرات برای رشد، توسعه و نیز گسترش صادرات در بخش های مختلف می توانند فعالیت های مختلفی داشته باشند، گفت: علاوه بر خدمات بانکی، ارائه تسهیلات به متقاضیان در بخش انرژی دارای اهمیت بالایی است و خوشبختانه بانک توسعه صادرات تا کنون دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: در کشورهای دیگر بانک های توسعه ای یا همان اگزیم بانک ها کمک می کنند تا تجارت خارجی کشورشان افزایش یابد و با ارائه خدمات مختلف بانکی و نیز با هدف توسعه پایدار در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: در ایران تامین مالی صادرات خدمات فنی و مهندسی و نیز استفاده از روش های مختلف  EPCFمورد توجه است و بر اساس برآوردهای انجام شده می توان سالانه حدود 20 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی را محقق کرد.

صالح آبادی ادامه داد: اگزیم بانک ها باید در فرآیند توسعه مشارکت فعالی داشته باشند و باید گفت در کشورمان بانک توسعه صادرات همواره در کنار شرکت های فعال بخش انرژی و نیز دیگر صنایع بوده است و آماده افزایش همکاری با بخش های مختلف فعال در صنایع کشورمان هستیم.

وی ادامه داد: روش های تامین مالی مختلفی را در کشور داریم از جمله روش تامین مالی شرکتی، روش تامین مالی پروژه ای، فاینانس، یوزانس، ریفاینانس را می توان از جمله این روش ها به شمار آورد اما در روش تامین مالی پروژه ای تا کنون فعالیت های زیادی انجام نشده است و در کشورمان بانک ها با این روش تامین مالی نمی کنند.

صالح آبادی تصریح کرد: روش های تامین مالی پروژه ای می تواند به عنوان روش مطمئن و کارآمد از سوی بخش های مختلف صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی  مورد استفاده قرار گیرد و باید گفت که در این روش مدیریت ریسک از اهمیت بالایی برخوردار است.وی با اینکه ایجاد زیرساخت های حقوقی بر اساس قوانین و مقررات بین المللی و همچنین استفاده از تامین مالی چند جانبه و در غالب همکاری فیمابین کشورها و موسسات اعتباری و صادراتی و نیز اگزیم بانک های مربوطه باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: استفاده از روش های نوین سرمایه گذاری و بهره گیری از قابلیت های موجود در نظام بانکی می تواند مسیر توسعه کشور را هموار کند.

کد خبر 4727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =