خودتحریمی بیش از تحریم خارجی صادرات کشور را تحت الشعاع قرار داده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان آنکه نباید رفع مشکلات اقتصادی را منوط به رفع تحریم‌ها دانست و گفت: ربط دادن نارسایی ها به تحریم‌ها در واقع خودتحریمی است، چرا که ما با این کار، خود را از ظرفیت‌های داخلی محروم می‌سازیم به طوری که در چهارسال گذشته، خودتحریمی بیش از تحریم خارجی به اقتصاد و صادرات کشور ضربه زده است.

مهرداد عماد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز اصلاح رویکردهای صادراتی دولت را ضروری دانست و افزود: تدوین سیاست های داخلی بدون نگاه کارشناسی تاکنون آسیب های جدی زیادی به صنعت وارد کرده تا حدی که توان تولید کشور را بسیار کاهش داده است.

وی با بیان اینکه فعالان حوزه صادرات و تولید امروز بیش از هر زمان دیگری به دلیل سیاست‌های داخلی و خود تحریمی‌ها با مشکل مواجه شده اند، افزود: در شرایطی که دولت به دلیل تحریم با کمبود ارز مواجه است، باید با اعمال سیاست‌های تشویقی، رغبت و جسارت صادرکنندگان را افزایش دهد تا با گسترش فعالیت‌ آنان در بازارهای جهانی، کمبودهای ارزی کشور بتدریج جبران شود.

عماد بیان کرد: در چهار سال گذشته، خودتحریمی بیش از تحریم خارجی به اقتصاد و صادرات کشور ضربه زد چرا که بسیاری از بازرگانان و تولیدکنندگان حتی نمی‌توانند برنامه‌ریزی میان‌مدت برای توسعه و ادامۀ فعالیت‌های خود داشته باشند.

وی ادامه داد: در این سال‌ها تحریم خارجی بارها و بارها شدت گرفت و هر بار دولت عکس‌العملی انجام داد که نه تنها وضعیت کنونی را بهبود نداد بلکه باعث بروز مشکلات بیشتر هم شد چرا که به دلیل فقدان یکپارچگی در تصمیمات، تناقض‌ها و تضادهای بسیاری در سیاست‌های اقتصادی ایجاد شد.

عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته پیش از اجرا و حتنی تصویب هر قانونی، نظرات کارشناسان جلب می‌شود و پس از عارضه‌یابی و اعمال نظرات آنها، یک بخشنامه و یا قانون تصویب و اجرایی می‌شود تا ضمن آینده‌نگری، چالش‌های موجود را پوشش دهد. با این حال در ایران، عملاً تمام تصمیمات در اتاق‌های ایزولۀ دولتی اتخاذ و سپس ابلاغ می‌شود بدون اینکه جوانب مختلف کار در بخش عملیاتی به درستی سنجیده شده باشد.

عماد افوزد: نظرخواهی تخصصی از فعالان بخش خصوصی که اصطلاحاً موضوعات کف بازار را به خوبی می‌دانند و بهتر از هر فردی بر مشکلات تسلط دارند و می‌توانند راهکارهای عملیاتی و واقعی ارائه بدهند، همان حلقۀ مفقوده سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی است.

وی در پایان تاکید کرد: دولت جدید که چند ماهی است، هدایت کشور را برای ۴ سال پیش رو در دست گرفته است، باید سریعا مشکلات داخلی صنعت را حل کرده و بخش تولید را توانمند سازد. همچنین قوانین غیرکارشناسی و موانع سر راه تولید را بردارد و شوق سرمایه گذاری در کشور را افزایش دهد تا شاهد توسعه اقتصادی در کشور باشیم.

کد خبر 47377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =