نظام بانکی می تواند بستر لازم برای توسعه صادرات را فراهم کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با بیان آنکه برخی اقدامات و تصمیمات بانک مرکزی باعث کاهش ارزش پول ملی و صادرات محصولات ایرانی شده از دولت سیزدهم خواست با اصلاح و بازنگری در قوانین و مقررات این بخش بستر لازم را برای توسعه صادرات غیرنفتی فراهم کند.

ادریس پاپایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم یکپارچگی تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در بخش صادرات، تنوع و تعدد نهادها و بخشنامه‌ها را یکی از مهمترین موانع پیش روی صادرکنندگان دانست و افزود: بارها اتفاق افتاده هنوز تاجر به بخشنامۀ ابلاغ شده و زوایای آن تسلط پیدا نکرده بخشنامۀ دیگری ابلاغ می شود به طوری که این اقدام نه تنها تمرکز او را بر هم زده بلکه سبب تعلل در صادرات و انجام تعهدات او در مقابل خریدار می گردد.

وی اظهار داشت: تمایل به صادرات و تجارت بین‌المللی در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته تا جایی که بسیاری از فعالان واقعی این بازار، کار خود را متوقف و در واقع صورت مسئله اقتصادی خود را پاک کرده‌اند.

پاپایی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از تجربیات کشورهای موفق در حوزۀ صادرات، تصریح کرد: امروزه دولت چین نیز به عنوان یکی از موفق‌ترین دولت‌های جهان در بحش صادرت، سیاست تعهد ارزی را اعمال می‌کند اما اولاً محدودیت‌ بانکی ندارد و منبع ارز واریزی کاملاً مشخص و در بستر بانک است و در ثانی ارز را به قیمت بازار از تاجر می‌خرد. در این سیکل، تاجر نه‌تنها بازار را رها نمی‌کند، بلکه ترغیب به فعالیت بیشتر هم می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر بانک سیستم اینترنتی را نیز عملاً از کار انداخته که البته این اقدام را با هدف حفظ ارزش پول و یا جلوگیری از کاهش بیشتر آن انجام داد اما جدا از این هدف، نتیجۀ این اقدام چیزی جز افت ارزش پول ملی و در کنار آن، کاهش چشمگیر صادرات نیست. در واقع نه تنها هدف محقق نشد، بلکه بحران دیگری نیز ایجاد شد که تمام این رخدادها به دلیل فقدان نگاه واقعی به بازار و تصمیم‌گیری بر مبنای واقعیت‌های بازار است.

پاپایی ضمن تأکید بر لزوم ایجاد ثبات در برنامه‌های تجاری کشور، گفت: یکی از عوامل آسیب‌زا به تجارت طی سال‌های اخیر غافلگیر شدن پی‌درپی صادرکنندگان در تمامی زمینه‌ها بوده است.

وی نااطمینانی و نبود سیاست‌های یکپارچه و منسجم ارزی، بانکی و مالی را مورد توجه قرار داد و گفت: صدور بیش از ۵۰ بخشنامه در یک سال آن ‌هم مربوط به یک حوزه خاص نه تنها منجر به سردرگمی صادرکنندگان می‌شود بلکه چالش‌های جدیدی را برای صادرکنندگان ایجاد خواهد کرد.

پایایی در انتها تاکید کرد: همین بی‌ثباتی در برنامه‌ها، صادرکنندگان بزرگ را از مسیر صادرت بازداشته چرا که اعتبار و آبروی خود را در خطر می‌بینند.

کد خبر 47580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =