استقبال عالی‌ترین نهاد بازرگانی پاکستان از تحکیم تجارت با ایران

همزمان با پایان کار نهمین نشست کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان در تهران، رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان به عنوان عالی‌ترین نهاد اقتصادی-بازرگانی این کشور ضمن استقبال از تحکیم تجارت مشترک با کشورمان، بر رویکرد سازنده بانک مرکزی پاکستان برای تسهیل این فرآیند تاکید کرد.

به گزارش اگزیم نیوز، رسانه‌های پاکستانی روز یکشنبه و همزمان با پایان اجلاس دو روزه کمیته مشترک تجاری به میزبانی کشورمان در تهران، این اظهارات را به نقل از «ناصر حیات» رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی مستقر در شهر «کراچی» عنوان کردند.

وی با ابراز خرسندی از رایزنی‌های تجاری-بازرگانی تهران و اسلام‌آباد و قدردانی از تلاش‌های هیات پاکستانی برای تقویت تجارت پایاپای با ایران در مقیاس بیشتر، خواستار گام‌های موثر دولت پاکستان برای بهره گیری از ظرفیت‌های تجاری جمهوری اسلامی ایران شد.

این مقام بازرگانی پاکستان خطاب به دولتمردان به ویژه بانک مرکزی این کشور گفت که اروپا، هند و چین از تجارت پایاپای با ایرانی‌ها برخوردار هستند و چرا پاکستان نباید از این فرصت مشابه برای تامین نیازهای متقابل و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر بهره مند شود.

وی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی پاکستان (SBP) در قبال مانع زدایی در مسیر تجارت مشترک با ایران و عدم ارائه نقشه راه درست برای تسهیل این همکاری، توصیه کرد که هر بانک دولتی باید عاملی برای تجارت و رشد تجارت با سایر کشورها باشد و نباید نقش مختل کننده از خود برجای بگذارد.

ناصر حیات اظهار داشت: پاکستان از مرزهای مشترک و طولانی با ایران برخوردار است و به دلیل مجاورت جغرافیایی در مقایسه با سایر کشورها و مناطق، باید در تجارت با همسایه خود ایران برتری بیشتری داشته باشد.

وزارت امور بازرگانی پاکستان امروز با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام پایان کار نهمین نشست کمیته مشترک تجاری با ایران، به نقل از مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و رئیس هیات این کشور در دیدار و مذاکره با مقام‌های کشورمان، گفت: ایران و پاکستان درباره تجارت برنج به روش تهاتر و احداث بازارچه‌های مرزی به توافق رسیدند.

همچنین رفت و آمد کامیون‌های تجاری پاکستان از طریق مسیرهای زمینی ایران با استفاده از سیستم بین المللی ترانزیت تیر (TIR) و گسترش همکاری میان گمرکات دو کشور مورد توافق مقامات ایران و پاکستان قرار گرفت.

دستور کار اصلی نهمین نشست کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان با حضور وزرا و مقامات ارشد امور تجاری و بازرگانی بود که به موجب آن تازه‌ترین تحولات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه اقتصادی، بازرگانی، تجارت مرزی، گمرک و توسعه بازارچه‌های مشترک مرزی بررسی شد.

علاوه بر این موضوعاتی چون قراردادهای تجارت ترجیحی و تجارت آزاد میان ایران و پاکستان و همکاری در برپایی نمایشگاه با حضور مقامات بانکی، تجاری، بخش خصوصی و مسوولان اتاق‌های بازرگانی دو کشور همسایه پیگیری شد.

کد خبر 47712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =