مشکل بیکاری با جهش در تولید به کمک کارآفرینان حل خواهد شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه احتیاج به ۲ میلیون نفر کارآفرین در کشور داریم، گفت: کارآفرینان با جهش در تولید می‌توانند مشکل بیکاری را حل کنند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «حجت الله عبدالملکی» امروز (دوشنبه) در آیین گشایش هفته کارآفرینی، با اشاره به اینکه در کشورمان حدود ۴۰۰ هزار نفر کارآفرین داریم، افزود: براساس معیارهای عمومی این تعداد کارآفرین فعال داریم که بار اقتصاد بزرگ ۸۵ میلیون نفری بر روی دوش آنها قرار دارد.

وی افزود: اکنون ۲۴ میلیون شاغل داریم که شکل گیری این تعداد اشتغال به خاطر فعالیت این ۴۰۰ هزار کارآفرین است.  

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ایران از نظر منابع طبیعی در رده‌بندی‌های بالایی در جهان قرار دارد، گفت: در کنار تمام ظرفیت‌های طبیعی، چهار میلیون میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد، همچنین عوامل مختلفی از جمله فناوری و شرکت‌های دانش بنیان داریم که باید از این مزیت‌ها، در توسعه اشتغال بهره برد.  

عبدالملکی تاکید کرد: برای به فعلیت رساندن این ظرفیت ها باید فضای کارآفرینان، مساعد و تسهیل شود.

وی با بیان اینکه نیاز به برنامه بلندمدت برای تقویت و افزایش کارآفرینان است، ادامه داد: در کوتاه مدت نیز باید شرایط را برایشان مهیا کنیم، از این رو مهمترین کمک به کارآفرینان این است که مانع آنها نشویم متاسفانه وقتی با کارآفرینان صحبت می کنیم متوجه گلایه آنها از نظام اداری دست و پاگیر هستیم.  

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: نظام بوروکرات به شدت ضد کارآفرین از سال‌های گذشته شکل گرفته که هنوز آن ساختار را در هم نشکسته ایم. شرایط نامناسب برای کارآفرین وجود دارد،   باید قوانین اصلاح شود در همین زمینه مساله کاهش و یا تسهیل نظام مجوزها در مجلس رقم خورد و تصویب شد.  

وی گفت: ما در وزارت تعاون روند صدور مجوز برای آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد، را تسهیل کردیم، اخذ برخی مجوزها قبلا حدود هشت ماه طول می کشید و بازاری چند میلیاردی برای صدور آنها شکل گرفته بود، اکنون در مدت سه روز صادر می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با اشاره به اهمیت جایگاه کارآفرینی در اقتصاد کشور گفت: کارافرین کسی است که عوامل اصلی تولید را در کنار هم قرار می دهد یعنی توانایی ایجاد یک کار سودآور و پایدار را داشته باشد.

وی ابراز داشت: بعضی از مفاهیم فارغ از نوع دین و مذهب و سایر موارد ارزش جهانی دارند که یکی از این مفاهیم مفهوم کارآفرینی است ضمن اینکه در دهه اول انقلاب، رهبر معظم انقلاب اسلامی بحث سبک زندگی اسلامی و ایرانی را مطرح کرند و ایشان ضمن انتقادهایی که به سبک زندگی غربی داشتند ولی به مساله کارآفرینی غرب اشاره کردند و مورد تاکید قرار دادند.  

عبدالملکی خاطرنشان کرد: هفته کارآفرینی در ادبیات دینی و اسلامی ما جایگاه عالی دارد با این وجود، اختلاف نظرهایی در خصوص تعریف کارآفرینی مطرح است، از این رو قرار نیست که همه مردم کارآفرین باشند بلکه این امر یک توانمندی ذاتی و یا اکتسابی است، گروهی کار آفرین نخواهند بود بلکه کارگر و یا کارمند هستند.

عضو کابینه سیزدهم با اشاره به اینکه بار قتصاد بر روی دوش کارآفرین است، گفت: زمینه را باید برای فعالیت این قشر برای تولید و اشتغالزایی مهیا کرد چراکه بدون کارآفرینی اشتغال نیز صورت نمی گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در شورای عالی اشتغال به دنبال مانع زدایی و پشتیبانی هستیم که رییس جمهور دستور دادند که در یک ماه آینده مجدد جلسه شورا برگزار شود که تا کنون برگزاری دو جلسه شورا در یک ماه صورت نگرفته است.

وی افزود: در جلسه شورای عالی اشتغال، زیست بوم اشتغال رونمایی شد و برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ مورد اشتغال در تفاهمنامه با سایر نهادها برنامه ریزی شد، وزارتخانه ها نهاد حاکمیتی تسهیل کننده و این کارآفرینان هستند که این تعداد اشتغال را رقم خواهند زند در همه وزارتخانه ها تسهیل در ایجاد اشتغال مورد تاکید قرار گرفته است.  

عبدالملکی تاکید کرد: ما به عنوان دبیر شورای عالی اشتغال درخواست داریم از دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف که به کارآفرینان بها دهند و با کارآفرینان ارتباط برقرار کنند و اکنون شاهد این همراهی هستیم.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم جایگاه کارآفرینان متفاوت خواهد بود گفت: تجربه ما ارتباط مستقیم با کارآفرینان بوده است و در این دوره نیز این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و خود این تلاشگران نیز برای تحقق زیست بوم اشتغال تلاش خواهند کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: درصورتی که تعامل بین دستگاه های حاکمیتی با کارآفرینان بیشتر شود شاهد حل و فصل و تسریع موانع کار خواهیم بود.

عبدالملکی همچنین بر شکل گیری و تقویت تشکل های کارآفرینی و ارایه راهکارها در حوزه کسب و کار و ایجاد اشتغال تاکید کرد.

وی به نامگذاری هفته کارآفرینی اشاره کرد و گفت: این روزشمارها برای اهمیت موضوع و قدردانی از افرادی است که در زمینه کارآفرینی فعال هستند.

وزیر کار اضافه کرد: هفت روز برنامه های مختلف با حضور کارآفرینان کشور تدارک دیده شده است که امیدواریم به توسعه فرهنگ کارآفرینی بیانجامد.

روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه تا روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه به عنوان هفته جهانی کارآفرینی نامگذاری شده است.

دوشنبه  ۱۷ آبان به عنوان «کارآفرینی، تولید و اشتغال پایدار»، سه شنبه ۱۸ آبان «کارآفرینی، مانع زدایی و مبارزه با فساد»، چهارشنبه ۱۹ آبان «کارآفرینی و فناوری های نوین»، پنج شنبه ۲۰ آبان «کارآفرینی و زنان»، جمعه ۲۱ آبان «کارآفرینی اجتماعی»، شنبه ۲۲ آبان «نهادها، بنیادها و شبکه سازی کارآفرینی» و  یکشنبه ۲۳ آبان «کارآفرینی، آموزش و مشاوره» نامگذاری شده است.

کد خبر 47731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =