نقطه شکست ایزوله بانکی ایران

برای ارتباط با بانک های چینی مشکلی وجود ندارد اما برای ارتباط با اروپایی ها صرف آنکه تحریم ها برداشته شود و بانک ها مهیا شوند کافی نیست بلکه شرایط خرید و فروش مانند قیمت های مناسب برای خرید و فروش، شرایط حمل و نقل، خرید و فروش اعتباری و نیز فعالیت مناسب مبادی ورودی و خروجی کالا همگی باید مهیا باشند لذا بانک اولین مرحله تجارت است اما به صرف برقراری ارتباطات بانکی نمی توان به تداوم تجارت امیدوار بود

ابوالفضل ناخدا مدیر شرکت صنعتی کاوه کشاورز، صادرکننده نمونه استان اراک در گفتگویی با خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی اگزیم نیوز به بررسی روند بازگشایی سوییفت و اعتبار اسنادی پرداخت و توضیح داد: برای پاسخ به این سوال ابتدا باید تعریف کنیم که میخواهیم LC را برای کدام کشور باز کنیم. برای مثال با توجه به ارتباطات قوی میان ایران و چین مشکلات مبادلات پولی برطرف شده و بازگشایی LC در مسیر عادی خود قرار گرفته است این در حالی است که با وجود لغو تحریم ها و اعلام بازگشایی شبکه سوئیفت ارتباطات مالی ما با سایر کشورها، حتی کشورهای منطقه همچنان با مشکل مواجه است.

وی ادامه داد: در زمان تحریم ها برای بازگشایی LC باید 130 درصد از مبلغ کل را پرداخت میکردیم همچنین برای آنکه این اعتبار به دست بانک ذینفع و پس از آن به دست صادرکننده برسد زمان زیادی صرف می شد اما با لغو تحریم ها این روند بهبود یافته است. برای ارتباط با بانک های چینی مشکلی وجود ندارد اما برای ارتباط با اروپایی ها صرف آنکه تحریم ها برداشته شود و بانک ها مهیا شوند کافی نیست بلکه شرایط خرید و فروش مانند قیمت های مناسب برای خرید و فروش، شرایط حمل و نقل، خرید و فروش اعتباری و نیز فعالیت مناسب مبادی ورودی و خروجی کالا همگی باید مهیا باشند لذا بانک اولین مرحله تجارت است اما به صرف برقراری ارتباطات بانکی نمی توان به تداوم تجارت امیدوار بود.

این فعال صادراتی ادامه داد: مبادلات مالی ما با کشورهای منطقه مانند امارات، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، گرجستان و حتی عراق و روسیه مهیا نیست. برای برقراری ارتباط نیاز به سوییفت اعتباری داریم. گفته می شود چون بانک های ایرانی جزو بانک های بین المللی نیستند لذا نمی توانیم از سوییفت استفاده کنیم اما از سوی دیگر طرف های تجاری ما نیز بین المللی نمی باشند. راهکار رفع این مانع آن است که خط اعتباری میان بانک های کشورهای هدف صادراتی و وارداتی خودمان برقرار کنیم. بانک ایران-ونزوئلا که توسط بانک توسعه صادرات ایجاد شد یک مثال بسیار خوب در این زمینه است. میتوان همانند این بانک را در عراق، افغانستان و روسیه نیز تاسیس کرد تا نقل و انتقالات پولی بین دو کشور با سهولت بیشتری انجام شود.

وی تاکید کرد: بازار عراق از لحاظ مذهب و فرهنگ بسیار به بازارهای ایران نزدیک است و واردکنندگان عراقی تمایل زیادی به خرید کالای ایرانی دارند. بازار عراق برای صادرکنندگان ایرانی بازار بسیار خوب و سودآوری بحساب می آید اما به دلیل ریسک بالای این کشور و عدم حمایت های کافی توسط صندوق ضمانت صادرات، صادرات ما به این کشور نیز با مشکل مواجه شده است و به تدریج خریداران عراقی به خرید از ترکیه گرایش پیدا کرده اند. درست است LC از امن ترین راه های ارتباطات مالی است اما راه های دیگری نیز وجود دارد. زمانیکه دو بانک نمی توانند LC باز کنند می توانند برای نقل و انتقالات مالی از ضمانت نامه بانکی استفاده کنند. مهم در اینحا شروع کار است در زمان تحریم ها نیز ما توانستیم راه های جایگزین پیدا کنیم. 

کد خبر 4779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =