روش شوک قیمتی نخ نما شده، تکرار نشود

یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان آنکه در دولتهای گذشته هر جا با کسری منابع مالی مواجه می شدند، اقدام به شوک ارزی و افزایش نرخ ارز می کردند، گفت: بکارگیری روشهای نخ نمایی مانند شوک ارزی برای تنظیم و پوشش کسری بودجه دیگر کارایی ندارد و این روش ها باید کنار گذاشته شود.

به گزارش اگزیم نیوز، دولت قبل در هشت سال عملکرد خود بدهی به سیستم بانکی، صندوق توسعه ملی و سازمان تامین اجتماعی را به شدت افزایش داد و در واقع بودجه را با ایجاد بدهی اجرا کرد.

بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی کشور از خرداد ۱۳۹۲ تا خرداد ۱۴۰۰ حدود ۵۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش و هزینه‌های جاری دولت به شدت بالا رفته است. در سال ۱۳۹۱ عملکرد مصارف جاری دولت ۸۹ هزار میلیارد تومان بود که امسال در بودجه مصوب سقف اول ۹۳۷ هزار میلیارد تومان و سقف دوم ۱۲۲۷ هزار میلیارد تومان است یعنی بیش از ۱۰ برابر شده است.

در همین راستا ضریب جینی به شدت در هشت سال اخیر افزایش یافته است. از سوی دیگر سایر شاخصهای اقتصادی مثل  تورم و رشد اقتصادی نیز در وضعیت اسفباری به سر می‌برند. بنابراین ادامه روند قبلی بودجه میسر نیست و باید اصلاحات انجام شود. اخیرا نیز رئیس جمهور جلسه ای را با اقتصاددانان برای تعیین تکلیف برخی چالشهای اقتصادی از جمله ارز ۴۲۰۰ تومانی برگزار کرده است.

رئیس جمهور در ادامه ۴ سؤال از اقتصاددانان به‌شرح زیر پرسید:

چرا شاخص‌های کلان اقتصاد کشور مطلوب نیست؟

چرا تورمی که قرار بود تک‌رقمی شود، تحقق نیفتاده است؟

چرا ده‌ها میلیارد دلار یارانه پنهانی که دولت پرداخت می‌کند، مردم آثار مطلوب آن را در زندگی خود نمی‌بینند؟

چرا باوجود هزاران هزار میلیارد تومان مصارف دولت در ۸ سال گذشته، رشد اقتصادی کمتر از یک درصد داشته‌ایم؟

محمد خوش چهره در گفت و گویی با بیان آنکه جلسه سه شنبه گذشته رئیس جمهور با چند تن از اقتصاددانان دارای چند بعد بود، گفت: دولت های قبل مثلا در زمان تصویب یارانه ها که طرح بسیار بزرگ و هزینه آوری بود وقتی با هجمه منتقدان روبرو شدند برای اینکه بتوانند پاسخی قابل قبول به این هجمه ها بدهند، می گفتند که ما با نخبگان و محافل آکادمیک صحبت کرده ایم و به اصطلاح با این کار از فشار هجمه ها فرار می کردند. بعد که تحلیل و بررسی می کردیم، می دیدیم نهایت چهار پنج نفر موافق مکانیزم پرداخت یارانه ها و اکثریت متخصصان و کارشناسان با این طرح مخالف بودند. یعنی یارانه ای که باید به عنوان یک طرح کوتاه و مقطعی برای کمک به یکسری اقشار ضعیف برای عبور از شرایط تورمی سنگین آن برهه می شد، بار مضاعفی شد که دولت را به طور دائم موظف به پرداخت آن کرد.

وی افزود: درآمدهای بالا و افسانه ای نفتی که در دولت های نهم و دهم به دست دولت رسید، باید صرف رفع موانع تولید می شد که این امر اتفاق نیفتاد و همانند دولت های قبل صرف توزیع پول شد، که همان موقع هم ما در مجلس هفتم مخالف این امر بودیم. ما مخالف پرداخت یارانه بودیم اما این به این معنا نیست که ما به فقر فقرا و ریشه های آن نپردازیم، اما شما با توزیع پول در کشور به دندان چرک کرده به جای درمان ریشه ای و اصلی صرفا مسکن می زنید و مجبور می شوید دوز این مسکن را دائما بالا ببرید تا جایی که دندان را بطور کلی از دست می دهید.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در دولت جاری تقاضای مشورت های علمی چه در قالب مناظره و چه در قالب های دیگر به کرات شده است. اگرچه شیوه و تشکیل این جلسات شرایط خاص خود را می خواهد، نمی شود در یک جلسه باز و با تعداد محدود و وقت های ۵ دقیقه ای، جواب های دقیق و کارشناسانه برای برون رفت از این شرایط کشور ارائه داد.

خوش چهره گفت: دولت اگر اهداف اجرای عدالت، تقویت پول ملی، کاهش وابستگی، رونق تولید، ایمن سازی کشور از جنگ اقتصادی توسط نظام سلطه و بهبود بخشیدن معاش مردم را دارد، اولا مبانی نظری خود را باید تبیین و دوما باید دقت کند که مشاوران و کارشناسانی که با آن ها مشورت می کند کارشناسانی باشند که سوابق و کارنامه آن ها سلامت و شفاف باشد، ما می بینیم کسانی به دولت مشاوره می دهند که خودشان از زمینه سازان شرایط امروز کشور در سال های گذشته بوده اند.

این کارشناس اقتصادی درخصوص جلسه اقتصادادنان با رییس جمهور گفت: جلسه شامگاه سه شنبه با آقای رئیس جمهور خوب مدیریت نشد و به جای اینکه در مسائل کلان تر و معیشت مردم بحث شود اکثر بحث ها حول ارز ۴۲۰۰ تومانی چرخید. البته این انتقاد دیگری هم به جلسه وارد بود که فرصت صحبت های ۵ دقیقه ای برای چنین مسائل مهمی بسیار کم است و در این فضا فرصت پاسخ های عقلایی نیست.

نکته دیگری که در این جلسه بنظر می رسید این بود دوستانی که در گذشته خودشان صاحب منصب بوده اند و باید پاسخگوی شرایط موجود باشند خودشان مطالبه گر شده بوده اند. بعضی از دوستان ما که متکفل کار شده اند و باید دیدگاه های خود را با صراحت هم اعلام کنند و اتفاقا بر مسند کار هم هستند متاسفانه راه افراد قبلی را به نحو دیگری می روند.

وی ادامه داد: مشورت پذیری رییس جمهور بسیار خوب است. دولت وارث یک شرایط حساسی است. خیلی از متغیرهای کلان مانند اشتغال، تولید ناخالص ملی، تورم، سطح عمومی قیمت ها و ... از نظر محافل آکادمیک متغیرهای بحرانی هستند.

معمولا هر دولتی که در هر جای دنیا روی کار می آید با یک یا دو متغیر بحرانی مواجه است مثلا در کشوری، بیکاری زیاد است و حالت رکودی دارد یا در کشور دیگری تورم بالاست و بیکاری کم است و رونق دارد. اما ما در کشور خودمان با چند متغیر بحرانی مواجه هستیم، اولویت سیاست گذاری دولت ها طبق این متغیرهای بحرانی است . یعنی مثلا در کشور ما اگر متغیر بحرانی اشتغال است دولت باید تمام تلاش خود را برای حل این موضوع بگذارد و تمام سیاست های اقتصادی خود مانند نرخ بهره بانکی و یا نرخ مالیات برای تولید پایین باشد و یا واردات کالاهای غیرضروری برای رونق تولید باید کاهش یابد.

وی گفت: متاسفانه در شرایط فعلی چنین اولویتی را در دولت نمی بینیم و دولت مشغول امور روزمره و تنظیم بودجه و جبران کسری بودجه با روش های منسوخ قبلی مانند خام فروشی های گسترده که ضررهای آن را هم بارها تجربه کردیم، است. در دولتهای گذشته هرجا کسری می آورند رو به شوک ارزی و افزایش نرخ ارز  آورده اند. این شوک ارزی تورم زاست و باعث اختلاف طبقاتی شده و تولید را نابود کرده است، در جلسه سه شنبه شب طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و این طور مسائل مطرح بود که خوشبختانه آقای رئیس جمهور دغدغه ها را شنیده بودند و گفتند که برای حذف ارز۴۲۰۰ تومانی عجله ای نداریم و ممکن است ارز ۴۲۰۰ تومانی را تا سال ۱۴۰۱ حفظ کنیم. البته حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی به مفهوم تایید وضع موجود نیست اما اینکه بعضی نگاه ها به سمت شوک های ارزی و خصوصا گران کردن حامل های انرژی است که بحثش این روزها بسیار داغ است، بسیار اشتباه است و آثار تورمی سنگین دارد.

خوش چهره ادامه داد: ما ا مروز بحران تورم و اشتغال و مسکن و... داریم. در بحران نباید ساده انگاری و خام خیالی و محدودنگری کرد و همچنین نقش عوامل بیرونی و نظام سلطه را نباید نادیده بگیریم. نسخه های نخ نما و تکرار شده و را نباید دوباره تکرار کنیم. روش شوک ارزی جواب نداده است و نباید دوباره تکرار شود.

دوستان در مورد نرخ بالای رشد اقتصادی در سال های آینده حرف می زنند. نرخ رشد اقتصادی یک شاخص برای سنجش هست اما باید توجه کنیم که به چه بهایی نرخ رشد اقتصادی بالا می خواهیم. اگر نرخ رشد اقتصادی به صورت خام فروشی نفت و یا بصورت وام و استقراض های خارجی و یا وابستگی و وادادگی به بیرون باشد ارزشی ندارد. ملاحظه مهم تر این است که اگر درآمد کشور افزایش پیدا کرد آیا روش هایی داریم که اکثریت مردم از این موضوع منتفع شوند؟ اگر نرخ رشد بالا برود و اکثریت بهره مند نشوند شکاف طبقاتی ایجاد می شود. این اتفاق به این صورت می افتد که که شما به جای اینکه سبب رونق تولید شوید و در نتیجه کارگر و فارغ التحصیل دانشگاهی و.... از طریق اشتغال درآمد بالا داشته باشند صرفا از طریق خام فروشی نفت نرخ رشد را بالا برده اید.

وی با اشاره به سوال رئیس جمهور درباره رشد اقتصادی افزود، این نرخ رشد اقتصادی بالا، اشتغالزایی پایینی دارد و شما تمام سرمایه گذاری های خود را صرف رونق خام فروشی کرده اید. ولی اگر به عنوان مثال در بحث کشاورزی سرمایه گذاری کنید خواهید دید که چند میلیون شغل ایجاد می شود.

این دولت و دولت های قبل میزان سرمایه گذاری را از یک فرمول انحرافی که در کشورهای صنعتی موجود است، حساب می کنند، بنابراین نرخ رشد را یک عددی در می آورند که این عدد در کشور ما غلط است چرا که آن کشورهای صنعتی محدودیت نیروی کار و بیکاری ندارند و فقط می خواهند عدد نرخ رشد اقتصادی را بالا ببرند. اینکه رییس سازمان برنامه و بودجه ما یکسری اعداد را به عنوان نرخ رشد اقتصادی مطرح می کند که ما می بینیم مبنای محاسبه او مانند روشهای سال های سابق است که ما در گذشته دیدیم و هیچ وقت به آن اعداد نه تنها نرسیدیم بلکه بسیار فاصله هم گرفته ایم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ما تورم تک رقمی نداریم، گفت: در کشور ما هم عوامل بیرونی و هم عوامل درونی مانع این امر شده اند. شیطنت های دنیای سلطه را نباید در محاسبات نادیده گرفت. ارز باید فقط به صادرات و واردات و یکی دو درصد آن در مسائل دیگر برود. ما باید به جای مدیریت عرضه، تقاضا را مدیریت کنیم. همین الان هم باید ارزهای خانگی و اصطلاحا ارزهای تو بالشتی را با سود مشخصی مثلا حدود پنج شش درصد وارد نظام بانکی کنیم. طبق اظهار نظرهای رسمی بالای ۲۰-۳۰ میلیارد دلار درسطح جامعه ارز وجود دارد و اگر به سمت بانک ها بیاید کلی منابع در اختیار دولت قرار می گیرد که می تواند تورم را کنترل کند.

خوش چهره در انتها در رابطه با پرسش دیگر رئیس جمهور درباره یارانه های پنهان اضافه کرد: سیاست های اقتصادی شما باید متناسب با شرایط کشور باشد، یارانه ها جزو اقدامات مسکن است. ما باید اول نگرش ها و روش ها را اصلاح کنیم. دولت ها اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دارند. یارانه یعنی مسکن، مسکن نمی تواند حال بیمار را خوب کند بلکه این درمان ریشه ای مانند رونق تولید است که می تواند حال اقتصاد ما را بهبود بخشد.

کد خبر 47838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =