بهره گیری از نوآوری‌های مالی برای مدیریت هزینه‌ها و مدیریت ریسک‌ها ضروری است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: از آنجا که امروزه در نظام مالی کشاورزی کشورهای توسعه‌یافته، برای مدیریت هزینه‌ ها و ریسک‌ها، ارائه و توسعه محصولات و خدمات از نوآوری‌های مالی نوین بهره گیری می شود دولت سیزدهم نیز باید مقدمات استفاده از این نوآوری ها را فراهم کند تا بتوان محیطی مطمئن را برای نظام مالی ایجاد کرد.

حسین شیرزاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نقش بخش کشاورزی را در پویایی و توسعه سیستم پولی و مالی هر کشور بسیار مهم ذکر و تصریح کرد: ساختار مالی کشاورزی (Ag. structure Financial)یک نظام پیچیده است که اقتصاد کشاورزی هر کشور را شدیداً تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

این فعال اقتصادی با اشاره به تنوع و اهمیت سیستم‌های مالی در حمایت از فعالان اقتصادی بخصوص در بخش کشاورزی، افزود: در گذشته هدف اولیه سیستم‌های مالی این بود که تسهیلات لازم جهت تخصیص منابع مالی برای پیشبرد طرح‌ها، پروژه‌ها و برنامه‌های کشاورزی ملی فراهم کند.

شیرزاد ادامه داد: در واقع در یک بازه زمانی معین، وظیفه سیستم مالی ارائه تخصیص منابع در محیط نامطمئن اقتصاد کشاورزی بود.

عضو اتاق بازرگانی تهران بر لزوم استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته و بومی‌کردن روند آنها در کشور تأکید و تصریح کرد: امروزه در نظام مالی کشاورزی آمریکا و کشورهای توسعه‌یافته اروپایی و حتی چین، نوآوری‌های مالی برای مدیریت هزینه‌ها و مدیریت ریسک‌ها، ارائه و توسعه محصولات و خدمات به منزله ابزاری است که در محیطی مطمئن رضایت‌مندی بیشتری را برای ذی‌نفعان و بهره‌برداران نظام مالی ایجاد کند.

وی با اشاره به مهمترین اهداف این تغییر و اصلاح حمایت مالی، خاطرنشان کرد: انگیزه اصلی توسعه ابزارهای مالی در بخش کشاورزی مانند هر بخش دیگری تسهیل فرآیند کسب سود و ثروت‌آفرینی از منابع تولید است.

شیرزاد با اشاره به اثرگذاری ملموس ابزارهای مالی روی بازار، گفت: کمبود ابزارهای مالی بر روی عمق بخشی بازارها اثر دارند به طوری که هر قدر عمق بازارهای مالی گسترده شود تولید ثروت در جامعه کشاورزی بیشتر افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه نرخ گذاری محصولات کشاورزی باید به صاحبان اصلی بازگردانده شود، بیان کرد: تعیین قیمت محصولات کشاورزی باید توسط صاحبان اصلی یا شورای مرتبط و تخصصی صورت گیرد تا بر مبنای واقعیت قیمت ها تعیین و اعلام شود.

شیرزاد تصریح کرد: بنابر گزارش های موجود، نرخ اعلامی خرید تضمینی محصولات اساسی تناسبی با هزینه های تولید ندارد که انتظار می رود هرچه سریعتر این امر اصلاح شود تا امیدواری در بین کشاورزان افزایش پیدا کند.

وی در انتها پایداری تولید و تامین امنیت غذایی کشور را تابع اعلام منطقی خرید تضمینی محصولات کشاورزی برشمرد و گفت: اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی بر مبنای عرضه و تقاضا، سرمایه گذار را به امر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ترغیب می کند، به همین خاطر مسئولان باید به دنبال اعلام قیمت منطقی تولید باشند.

کد خبر 48122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =