رشد اقتصادی تنها با تدوین برنامۀ های کلان و هدفمند تحقق می یابد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: گرچه قرابت فرهنگی با کشورهای همسایه و نزدیکی سلیقه و شناخت دقیق از بازارهای آنها می تواند بستری برای بهره گیری از ظرفیت‌های کشور با هدف توسعۀ صادرات کشور باشد اما رشد اقتصادی تنها با تدوین برنامه های کلان و هدفمند تحقق می یابد.

علی نقیب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بر لزوم بکارگیری همۀ امکانات و ظرفیت‌های داخلی برای توسعه صادرات تاکید و تصریح کرد: تنها با برنامه ریزی دقیق که برای تنظیم آن از نظرات کارشناسان و بازرگانان خبره بهره گیری شده باشد می توان بستر لازم را برای افزایش حجم صادرات کشور مهیا کرد.

وی با بیان اینکه عملی شدن رشد اقتصادی نیاز به سیاستگذاری کلان و هدفمند دارد، افزود: متأسفانه با تعدد قوانین و مقررات و بخشنامه‌ها که حاصل تعدد نهادها است، نمی‌توان به جایگاه مطلوب رسید. به عنوان نمونه، امروز یک بخشنامه صادر می‌شود و تولیدکننده و صادرکننده برنامه‌های چند ماهۀ خود را براساس آن تنظیم می‌کند اما دقیقاً در زمان مدنظر، بخشنامه‌ای دیگری در تضاد با آن تدوین می‌شود؛ در چنین شرایطی نه تولیدکننده و نه صادرکننده نمی‌توانند روی ریل دقیقی حرکت کنند و هدفگذاری منطقی داشته باشند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش مهم سفارتخانه‌ها در بازارسازی و بازاریابی، گفت: یکی دیگر از مشکلات موجود در بخش صادرات، عدم فعالیت رایزن‌های اقتصادی است و در واقع می‌توان گفت چنین ظرفیتی عملاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

نقیب با اشاره بر ضرورت بهره گیری از نظرات کارشناسی فعالان بخش خصوصی و بازرگانان واقعی در تصمیم‌گیری‌ها، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر دولت پشت درهای بسته برای اقتصاد تصمیم گرفت و چون دید منطقی و درستی نسبت به بازار ندارد معمولا ملاحظات سیاسی را در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ می‌کند که این امر کمکی به رونق صادرات می کند در حالی که اقتصاد قاعدۀ خاص خود را دارد و این قاعده را هیچکس به اندازۀ تاجر و تولیدکنندۀ بخش خصوصی نمی‌داند چرا که این افراد هستند که از نزدیک تمام چالش‌ها را لمس و تمام کاستی‌ها را درک می‌کند.

وی با بیان اینکه تجارت خارجی می‌تواند نیاز به صنعتی شدن، دانش و تجربه لازم برای توسعه اقتصادی را فراهم آورد، افزود: توسعه صادرات سبب می‌شود تا بنگاه‌های داخلی در سطح گسترده‌ای به عوامل تولید با هزینه کمتر دست یابند.

نقیب ادامه داد: توسعه صادرات از طریق ارتقا سطح تخصص ها و انتقال دانش و تکنولوژی نه تنها امکانات ویژه ای را برای استفاده مطلوب تر و اقتصادی‌تر از منابع طبیعی درجهت توسعه اقتصادی کشور فراهم بلکه معضل محدود بودن بازارهای داخلی را مرتفع می کند.

نقیب در انتها تاکید کرد: به منظور افزایش سهم کشور در اقتصاد جهانی و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار، جهش صادراتی امری الزامی بوده و عزم جدی را در این زمینه می‌طلبد.

کد خبر 48210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =