تداوم روند کاهش مبادلات ایران سبب از بین رفتن بازار بزرگ عراق خواهد شد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع, معادن و کشاورزی تهران از بی توجهی دستگاههای اجرایی فعال در بخش صادرات نسبت به تداوم روند مبادلات میان ایران با دیگر کشورها انتقاد کرد و گفت: با نگاه نادرست به اقتصاد و صادرات در حال حاضر سهم خود را در بازار منطقه به پایین‌ترین حد ممکن رسانده‌ایم که تداوم آن سبب خواهد شد بزودی بازار بزرگی مثل عراق را هم به کلی از دست بدهیم.

حمیدرضا صالحی سلمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نقش افزایش درآمد کشور از محل تقویت تولید ناخالص ملی و گسترش صدور تولیدات کشور به بازارهای منطقه ضروری دانست و افزود: برنامه‌های اقتصادی کشور باید بدون وابستگی به درآمدهای نفتی طراحی و تدوین شود تا کشور بتواند با بهبود تولید ناخالص ملی و توسعه صادرات به اهداف تعیین شده در برنامه های پنج ساله برسد.

وی افزود: متاسفانه اتکا بیش از حد به صادرات و درآمدهای نفتی از ویژگی‌های خاص اقتصاد ایران می باشد به طوری که همواره نوسانات قیمت نفت سبب بی‌ثباتی درآمدهای ارزی و اقتصاد ایران و همین امر باعث شده عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیرنفتی و تلاش برای رشد اقتصاد ایران در تجارت بین‌الملل کمتر مورد تاکید برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور قرار گیرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه تا به امروز نه تنها گام‌های محکمی در این زمینه برداشته نشده بلکه به نظر بسیاری از تحلیلگران و فعالان اقتصادی تصویر صادرات در سال های گذشته به خوبی ترسیم نشده است، گفت: با وجودی که خیلی از کشورهای همسایه ما بخشی از اقتصاد خود را با درآمدهای صادراتی اداره می کنند، ما نه تنها تغییری در درآمدهای خود ایجاد نکرده ایم بلکه در حال از دست دادن این منابع درآمدی هم هستیم.

صالحی سلمی ادامه داد: در همسایگی ایران بازار بزرگی به وسعت ۱۱۰۰ میلیارد دلار قرار دارد و این در حالی است که تمام صادرات غیرنفتی ایران معادل ۴۰ میلیارد دلار است که همه آن نیز در بازار منطقه قرار ندارد. با این حساب، سهم ایران از این بازار بزرگ و چندصد میلیونی تنها کمتر از ۵ درصد و این در حالی است که می‌توانیم به راحتی سهم خود را در گام اول تا ۱۰ درصد افزایش دهیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران تأکید کرد: این میزان صادرات با کشورهای همسایه که اشتراکات فرهنگی و منافع مشترکی نیز با ایران دارند و در اغلب موارد روابط سیاسی تنگاتنگی نیز با آنها داریم، نشان دهندۀ ضعف کشور در دیپلماسی اقتصادی است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: امروزه تجار و بازرگان ایرانی نمی‌تواند حتی یک حساب بانکی در عراق باز کند چه برسد به اینکه بخواهد مبادلات تجاری خود را در بستر نظام بانکی گسترش دهد و باید دانست که این مهم، زیرساخت تجارت و صادرات بین‌المللی حتی با کشورهای همسایه است.

صالحی سلمی در انتها تاکید کرد: با توجه به هدف‌گذاری کشورهای منطقه برای صادرات کالا و خدمات غیرنفتی خود و توسعه صادراتی آنها در چند سال گذشته، ایران نیز باید در راستای صادرات غیرنفتی خود بیشتر از گذشته تلاش کند تا به برنامه توسعه صادراتی مدنظر، دست پیدا کند.

کد خبر 48339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =