دولت سیزدهم با رونق اقتصادی مانع از مهاجرت نخبگان شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است: از آنجا که یکی از دلایل اصلی مهاجرت نخبگان و خروج این افراد از چرخه خدمت‌رسانی به جامعه، رویکرد های اشتباه و نادرست اقتصادی کشور است به تبع این امر مانع از ایجاد فرصت های شغلی پایدار و مطلوب برای عمده متخصصان ازجمله افراد نخبه می شود، پس دولت سیزدهم باید زمینه رونق اقتصاد و رفع وابستگی اقتصاد به نفت را فراهم کند تا مانع خروج این افراد از کشور شود.

علیرضا صمدی کلاهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم افزایش ارزش‌افزوده در پتانسیل های طبیعی و معدنی و دیگر موهبت‌های ذاتی کشور، افزود: یکی از موضوعاتی که می تواند مانع از خروج نخبگان از کشورهای درحال توسعه شود، گسترش صدور تولیدات با فناوری برتر است، زیرا با افزایش این سهم، تقاضای کار برای نیروی متخصص و تحصیلکرده افزایش پیدا می‌کند و به نوعی مانع از خروج این قشر از کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه با به روزسازی اقتصاد کشور و بهره گیری از دانش و صنایع با فناوری برتر در بخش های مختلف تولیدی، ثروت و ارزش افزوده این بخش افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: درحقیقت صنایع مبتنی بر فناوری برتر بیانگر ارتقا شرایط بخش‌های مختلف اقتصادی است تا با تقویت تولید، صادرات و بکارگیری ابداعات یا فناوری جدید زمینه تحقق رشد بلندمدت اقتصادی و افزایش فرصت های شغلی در کشور فراهم شود.

صمدی کلاهی گفت: اگرچه صادرات مواد خام کشور را به درآمدهای آنی می‌رساند اما این بخش نمی‌تواند به عنوان پایه درآمد صادراتی کشور لحاظ شود.

وی بیان کرد: پافشاری روی صادرات مواد معدنی و نفت و دیگر پتانسیل های موجود در میان‌مدت تولید ناخالص ملی را در سال های اخیر به شدت کاهش داده تا جایی که عملاً کشور در این بخش توان و قابلیت رقابت با رقبا را ندارد. از سوی دیگر در این چرخه نه تنها قدرت خرید جامعه افزایش نخواهد یافت بلکه هیچ اشتغال پایداری ایجاد نمی‌شود چرا که تمام صادرات و اقتصاد این نوع عملکرد در انحصار چند شرکت بزرگ و محدود خلاصه می‌شود و هیچ اثرگذاری مطلوبی در چرخة اقتصاد عمومی کشور نخواهد داشت.

صمدی کلاهی با اشاره به لزوم توسعه فرهنگ خلاقیت و نوآوری در صنعت، ادامه داد: رویکردهای کنونی تمام اقتصاد صادراتی کشور را در چند شرکت بزرگ حبس کرده و این در حالی است که صنعت وابسته به مواد خام هیچ جایگاه و نیازی به اندیشه نخبگان و ایده‌پردازی و صدالبته خلاقیت ندارد چون اساساً به موضوع ارزش‌افزوده حتی فکر هم نمی‌کند؛ این روند یعنی بسته شدن درهای صنعت و اقتصاد به سوی نخبگان و در نهایت بروز پدیده‌های اجتماعی ازجمله مهاجرت نخبگان است.

کد خبر 48422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =