گسترش روابط تجاری لازمه توسعه صادرات است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تشریح بخشی از پتانسیل ایران در افزایش حضور در بازارهای تجاری دنیا بخصوص کشورهای همسایه، گفت: از آنجا که تحقق افزایش صادرات تنها با گسترش روابط تجاری با دیگر کشورهای دنیا امکانپذیر است، دولت سیزدهم می تواند با توسعه روابط دیپلماتیک و سیاسی، بستر لازم را برای رونق مبادلات بازرگانی و اقتصادی و در نتیجه رونق صادرات فراهم کند.

سیدرضی حاجی آقامیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان آنکه صادرات نیازمند توسعه روابط بین‌المللی و اقتصادی است، بر لزوم اصلاح روابط اقتصادی با دیگر کشورها تاکید کرد.

وی افزود: به شخصه بعد از ده سال فعالیت در یک کشور، بازار مُردۀ فرش ایران را با کمک دیگر بازرگانان زنده کردیم اما بعد از تحریم‌ها این بازار از دست رفت و امروز با ده برابر سرمایه هم نمی‌شود، دوباره آن را زنده کرد.

حاجی آقامیری با بیان اینکه روابط اقتصادی، زیربنای صادرات و در نتیجه رشد مثبت اقتصادی است، افزود: با اینکه فرش دستباف ایران یکی از مرغوبترین صنایع دستی ایران محسوب می‌شود و در توسعه اقتصادی کشور نیز اهمیت ویژه‌ای دارد اما سیاست‌های اشتباه طی سال‌های اخیر باعث شده تولید و صادرات آن با چالش های متعدد مواجه شود به طوری که جایگاه واقعی خود را از دست دهد.

وی با اشاره به اینکه ایران در بین نخستین کشورهای تولید صنایع دستی در جهان قرار دارد و هنوز در حوزه صادرات به جایگاه اصلی خود دست نیافته است، بیان کرد: فرش دستباف ایران یکی از مرغوبترین و لوکس‌ترین صنایع دستی ایران است که در خارج از کشور طرفداران زیادی دارد لذا بهترین راه برای ایجاد صادرات پایدار و کمک به ارزآوری کشور در شرایط تحریمی کشور است.

حاجی آقامیری با بیان اینکه برای اصلاح روابط اقتصادی با دیگر کشورها، اولین گام پذیرفتن قوانین بین‌المللی است، اظهار داشت: باید بدانیم که بدون بازنگری در روابط بین‌الملل خود با دیگر کشورهای دنیا، هیچ سهمی در صادرات نخواهیم داشت و نمی‌توانیم با استفاده از نتایج آن، به رونق اقتصادی برسیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه نظم نوین جهان از منظر سیاسی و به لحاظ حقوق انسانی قابل دفاع نیست، تصریح کرد: متأسفانه سیاست‌های نادرست و ضدانسانی در جهان حکمفرما شده؛ با این حال با روند کنونی نیز نمی‌توان پایه‌های اقتصادی را محکم کرد.

حاجی آقامیری بیان کرد: اینکه صادرات جهان به دلار گره خورده و بخش زیادی از اقتصاد جهان در انحصار یک یا چند کشور باشد، اصلاً اتفاق خوبی نیست اما در شرایط کنونی برای برون‌رفت از مشکلات موجود نیز نمی‌توان با سیاست‌های موجود عمل کرد.

این کارشناس اقتصادی در انتها خاطرنشان کرد: باید بر مبنای شرایط کنونی و قوانین بین‌المللی موجود، ارتباط تجاری با دیگر کشورها افزایش یابد تا از این طریق در مرحله اول صادرات توسعه یابد و سپس به تبع آن، کشور به رشد مثبت اقتصادی پیش بینی شده در برنامه توسعه برسد.

کد خبر 48559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =