افزایش سرمایه و بدهی دولت، اولویت اصلی سیستم بانکی

مدیرعامل بانک ملی با اشاره به ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به این بانک گفت: پرداخت این بدهی ها اهمیت زیادی برای بهبود شرایط مالی و حسابداری بانک ها خواهد داشت. وی افزود: دومین مساله مورد اهمیت برای بانک، موضوع افزایش سرمایه است و ما حداقل به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه نیاز داریم تا به نرخ های استاندارد کفایت سرمایه بین المللی دست یابیم و بتوانیم با بانکهای خارجی وارد روابط مالی و بانکی شویم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، عبدالناصر همتی مدیر عامل بانک ملی ایران در نشست خبری اسفندماه 94 در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم نیوز گفت: نقدینگی 900 هزار میلیارد تومانی با توجه به نرخ های سپرده بالا از بانک خارج نمیشود و نیاز به ادامه تعدیل و اصلاحات است تا این نقدینگی از بانکها خارج شود و به سمت تولید برود.
وی افزود: با توجه به نرخ سود ماهانه 2 درصدی، هرماه در دو طرف ترازنامه بانکها نقدینگی رو به افزایش است و حداقل سالی 18 تا 20 درصد به حجم شبه پول و نقدینگی اقتصاد بطور خودکار افزوده میشود.
همتی با تاکید بر اینکه دوران چندبرابر شدن قیمت طلا و ارز گذشته و کاهش نرخ سود قطعا به افزایش تولید می انجامد گفت: نگران افزایش تورم  به دلیل فزایندگی نقدینگی نباشید.
در ادامه نشست، دکتر همتی در مورد بازگشایی سوئیفت گفت: سوئیفت کاملا باز شده است و هرکس غیر از این میگوید اطلاعات کافی ندارد.
وی افزود: گشایش ال سی و اجرای برجام را باید از هم تفکیک کرد؛ مشکل ساختاری و پشتیبانی بانکها و موسسات ناظر بین المللی ربطی به تحریم ندارد و پیش از آن هم وجود داشته است؛ اطمینان از سوی خارجی ها باید ایجاد شود تا گشایش ال سی ها هم برقرار شود.
همتی همچنین گفت: امیدواریم بند 19 و 20 لایحه بودجه که به افزایش سرمایه بانکها و پرداخت بدهی دولت به بانکها از طریق اوراق مشارکت مربوط است مورد بازنگری کمیسیون تلفیق قرار بگیرد چراکه حل مهمترین مشکل شبکه بانکی کشور و چرخه اقتصادی به این دو مورد بستگی دارد.
مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به 17 شعبه بین المللی این بانک در خارج از کشور گفت: بانک ملی بزرگترین شبکه بانکی بین الملل ایران را دارد.
وی افزود: 650 پیام سوئیفت بعد ار اجرای برجام در بانک ملی مخابره شده است و با بیش از 40 بانک کارگزار بین المللی وارد روابط مجدد شده ایم.
همتی همچنین گفت: علیرغم مقاومت بانک های خصوصی و موسسات غیرمجاز موفق شدیم در شورای هماهنگی بانکها نرخ سود سپرده را به 18 درصد کاهش دهیم و امیدواریم در اوایل سال 95 این نرخ به 16 درصد برسد تا تعدیل مناسب نسبت به تورم شاهد خروج اقتصاد و تولید کشور از رکود باشیم.
دکتر همتی عنوان کرد: راه حل کاهش نرخ سود بانکی بطور سراسری روش توسعه نامتوازن است به این معنا که ابتدا بانکهای باسابقه و بزرگ تر پیشرو شوند و سپس سایر بانکها از این شیوه پیروی کنند.
وی افزود: نسبت npl یا معوقات به تسهیلات بانک ملی تا پایان بهمن ماه 94 به رکورد 8 درصدی رسید که در سال 90 همین رقم برابر 23 درصد بوده است.
به گفته همتی در 11 ماهه نخست امسال در بانک ملی 435 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است و 1300 میلیارد ریال نیز تسهیلات قرض الحسنه ارائه شده است.
مدیرعامل بانک ملی با اشاره به 20 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به این بانک گفت: پرداخت این بدهی ها اهمیت زیادی برای بهبود شرایط مالی و حسابداری بانک ها خواهد داشت.
وی افزود: دومین مساله مورد اهمیت برای بانک، موضوع افزایش سرمایه است و ما حداقل به 10 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه نیاز داریم تا به نرخ های استاندارد کفایت سرمایه بین المللی دست یابیم و بتوانیم با بانکهای خارجی وارد روابط مالی و بانکی شویم.
کد خبر 4880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =