رقابت‌پذیری از شاخص‌های اصلی اقتصادهای پیشرفته و پیشران است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان آنکه رقابت‌پذیری از اصول مهم و شاخص‌های اصلی اقتصادهای پیشرفته و پیشران است، گفت: متاسفانه اقتصاد ایران به دلایل وجود موانع مختلف از جمله تحریم و تدوین سیاست‌ های غلط و نادرست اقتصادی از دستیابی به این شاخص غافل شده و عملاً فاقد شاخص رقابت‌پذیری است که این به معنای عقب ماندن از چرخه اقتصادی جهان و افت مداوم شاخص‌ های اقتصادی می باشد.

علیرضا صمدی کلاهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بر لزوم پرهیز از وابستگی به اقتصاد نفتی و منبع‌محور تاکید کرد و افزود: اقتصاد نفتی در کنار تمام معایب و کمبودهایش، اقتصادی بسیار آسیب‌پذیر و ناپایدار است.

وی اظهار داشت: این نوع اقتصاد وابستگی بالایی به مناسبات و رخدادهای بین‌المللی دارد و با هر نوسانی در جهان، دچار سردرگمی و تنش می‌شود چرا که اساساً اقتصادی با کالای محدود و سبدی به لحاظ تنوعی کوچک و صدالبته بازاری محدود است و دقیقاً به همین دلیل بسیار آسیب‌پذیر بوده که با هر تحریم و نوسانی دچار اختلال شده و اصطلاحاً چرخ‌های آن از کار می‌افتند.

وی ادامه داد: در چنین روندی نباید کشوری مانند ایران با این قابلیت‌های بالا سبد صادرات خود را در نفت، فلزات و خام‌فروشی مواد اولیه محدود کند چرا که در این نوع صادرات همواره اهرم فشار در دست کشور مقصد و طرف حساب است.

وی با اشاره به پیامدهای اقتصاد نفتی افزود: در اوج افزایش درآمدهای نفتی، انبوه درآمد یادشده وارد اقتصاد کشورهای نفتی می‌شود اما چون اقتصاد ایران به لحاظ زیرساختی ضعیف است، نمی‌تواند این حجم از درآمد را به تولید و صنعت اختصاص دهد و این منابع به بخش خدمات و تجاری می‌رود و بخاطر آنکه پروژه ها بلندمدت دیده نشده، سازوکارها نیز شفاف نیست و نظارت همگانی روی این عملکرد ضعیف است، در نتیجه فساد اقتصادی افزایش پیدا می‌کند.

صمدی کلاهی بیان کرد: وقتی زیرساخت اقتصادی ضعیف است، بخشی از افزایش درآمدهای نفتی یا در قالب رانت و فساد و یا کارهای صوری و غیرضروری، هزینه می شود و دلیل این مسائل فقدان سیاست گذاری شفاف و درست در بخش های مختلف اقتصادی است.

عضو اتاق بازرگانی تهران گستردگی و تنوع محصولات صادراتی را نیاز و اصل توسعه صادرات و موفقیت در تجارت بین‌المللی دانست و تصریح کرد: هرچه سبد صادراتی کشور گسترده‌تر باشد و بتواند محصولات بیشتری را با کیفیت مطلوب و البته قیمت مناسب به بازارهای متنوع بین‌المللی عرضه کند، اقتصاد پایدارتر و صادرات مطمئن‌تری را تجربه خواهد کرد.

کد خبر 48814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =