ایران نباید بهشت کشورهای صادرکننده باشد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان آنکه متاسفانه نگاه تمام دولت‌های ایرانی با هدف تامین نیاز بازار، معطوف به واردات و در ازای آن فروش نفت بوده است، گفت: دولت سیزدهم باید با این رویه مقابله کرده و اجازه ندهد ایران به بهشت کشورهای صادرکننده تبدیل شود.

حمیدرضا صالحی سلمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز از اینکه تمام اصول و برنامه‌های اقتصادی ایران در یکصد سال اخیر برپایه واردات بنا شده انتقاد کرد و افزود: ایران در سال‌های بعد از ملی شدن صنعت نفت، عمده نیازهای خود را از طریق واردات کالا از تأمین می‌کرد و ارز لازم را از راه فروش نفت خام به دست می‌آورد؛ به همین خاطر کشورهای صادرکننده به ایران تلاش می‌کردند این رویه نهادینه شود تا خودشان به سودآوری بیشتری برسند به طوری که ایران به بهشت کشورهای صادرکننده تبدیل شده بود.

وی ادامه داد: امروزه حتی در مبادی گمرکی ایران همچنان تابلوهای محل ورود کالا به چشم می‌خورد و خبری از مبادی خروجی نیست و این یعنی باید نگاه غلط به موضوع اقتصاد بخصوص صادرات ایران بصورت ریشه‌ای و بنیادین حل شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به موضوع ارز دو نرخی، آن را یکی دیگر از مشکلات اساسی در اقتصاد ایران دانست و اظهار داشت: بعد از آنکه به دلایل مختلف از جمله تشدید تحریم‌ها، قیمت ارز واقعی شد، کشور نیز با مشکلات متعددی مواجه گردید لذا تلاش شد با اعطای ارز دو نرخی بخشی از این معضلات تعدیل شود اما توزیع ارز به این شکل نه‌ تنها مسئله‌ای را حل نکرد، بلکه زمینه‌ساز بروز رانت و ایجاد فساد در کشور شد.

صالحی سلمی اضافه کرد: در نهایت اختلاف فاحش بین نرخ ارز دولتی و آزاد سبب شد موضوعاتی مانند دلالی، صدور کارت‌های یکبار مصرف، امضاهای طلایی و فساد پولی در ادبیات اقتصاد ایران جان بیشتری بگیرند و تاجران واقعی از گردونه خارج شده و افراد سودجو که دسترسی خاصی به منابع دارند، از این راه برای کسب درآمد بهره‌ ببرند.

وی درخصوص وجود رابطه میان تورم و چند نرخی بودن نرخ ارز، گفت: بدون شک قیمت متنوع ارز تشدید نرخ تورم را نیز بدنبال دارد زیرا بخشی از آن باید در قالب یارانه به اقشار خاص پرداخت شود که در مجموع این مسئله نیز به عاملی برای ایجاد فساد تبدیل شد که هزینه آن را نیز کسی جز مردم پرداخت نمی‌کند.

صالحی سلمی درخصوص تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت کالاهای اساسی، تصریح کرد: به طور قطع با توقف عرضه این نوع ارز قیمت کالاهای اساسی نیز افزایش پیدا می‌کند، اما باید گفت که راه کاهش فشار به مردم چند نرخی بودن ارز نیست و باید شیوه کمک به مردم تغییر پیدا کند.

وی در انتها تاکید کرد که به طور قطع پرداخت‌ یارانه های غیرمستقیم فسادآور است پس این پرداخت باید مستقیم به افراد نیازمند اهدا شود تا آن را به تشخیص خود در بخش حامل‌های انرژی، درمان، آموزش و غیره هزینه کند.

کد خبر 48998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =