ایران ظرفیت صادرات ۵۰ درصد محصولات باغی را دارد

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور گفت: ازمجموع ۲۴ میلیون تن تولید محصولات باغی ۱۲ میلیون تن یعنی حداقل ۵۰ درصد آن قابلیت صادرات دارد اما درعمل چنین امری محقق نمی‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، «مجتبی شادلو» درباره صادرات محصولات باغی، افزود: سیب قرمز، پرتقال و هندوانه که بزرگ هستند در بازار داخلی خواهانی ندارند اما از سوی دیگر، کشورهای حوزه خلیج‌فارس به خصوص عراق خریدار این نوع میوه‌ها هستند.

پرتقال شمال توسط تجار همسایه خریدرای می شود 

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور اظهار داشت: در سال جاری به دلیل تغییر شرایط اقلیم زمینه بار درشت زیاد است و استقبالی هم از آنها در بازار داخلی نمی‌شود، پس لازم است فرصت صادرات برای آنها از مبادی قانونی را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه مطابق با قوانین صادراتی و تجارت بین‌المللی این اقدام چندان غیرمتعارف نیست و فرصت صادرات را از صادرکنندگان داخلی نمی‌گیرد، گفت: صادرات محصولات از سوی بازرگان داخلی و یا در حالت دیگر بازرگانان کشورهای مقصد از کشور مبدا کالا را خریداری و به کشور خود صادر می‌کنند این نحوه صادرات سالهاست که شهرهای شمالی رایج و باعث ایجاد تشنج در بازار داخلی نشده است.

به گفته این فعال اقتصادی، در این شکل صادرات سود عاید کشاورز و باغدار می‌شود چرا که بسیاری از واسطه‌ها حذف می‌شوند و آنها می‌توانند با نرخ مناسبی محصول خود را به خریدار خارجی بفروش برسانند. باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از باغداران ایرانی توانایی لازم برای معامله کردن با ارز خارجی را ندارند و برای طرف تجاری نیز مناسب‌تر است که با ریال با طرف ایرانی وارد داد و ستد شود.

شادلو با اشاره به فرصت صادراتی عراق برای مرکبات ایران، گفت: بازرگانان داخلی و عراقی دو سال پیش در مقیاس زیادی میوه خریداری و به این کشور صادر کردند، حجم بالای صادرات باعث شد که قیمت داخلی نیز افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در بازار داخلی مرکبات درشت بار خریداری ندارند، گفت: سیب قرمز، پرتقال و هندوانه که بزرگ هستند در بازار داخلی خواهانی ندارند اما از سوی دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس به خصوص عراق خریدار این میوه‌ها هستند. در سال جاری به دلیل تغییر شرایط اقلیم زمینه بار درشت زیاد است و استقبالی هم از آنها در بازار داخلی نمی‌شود پس لازم است که فرصت صادراتی برای آنها از مبادی قانونی ایجاد کنیم.

این فعال کشاورزی افزود: محدودیت برای محصولی نداریم و فرصت برای صادرکنندگان داخلی و خارجی برای صادرات به یک اندازه مهیا است.

شادلو با اشاره به الزام تخصص در زمینه صادرات میوه، تصریح کرد: صادرات هر نوع میوه متفاوت است چرا که شرایط نگهداری آنها با یکدیگر فرق دارد نمی‌توان دو قلم میوه را به یک شکل صادر کرد، پرتقال شمال ماندگاری بیشتری از پرتقال جنوب دارد کسی که این اطلاعات را ندارد، نمی‌تواند در صادرات میوه موفق باشد.

به گفته وی، در حال حاضر نیروهای فعال در حوزه صادرات میوه کم شده‌اند، عموم کسانی که در این زمینه ورود کردند تجربه لازم را ندارند. تولیدات کشاورزی از دهه ۶۰ حدود ۳ برابر بیشتر شده‌ اما از سوی دیگر نتوانستیم در این زمینه توسعه صادرات ورود کنیم.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه مرجوع شدن بار از روسیه ارتباطی باکیفیت کالای داخلی ندارد، اضافه کرد: محصولات جالیزی و گلخانه‌ای ایران از سوی روسیه خریدار زیادی دارند و سال‌هاست که تولیدات ما به این کشور صادر می‌شود. برگشت مرسوله‌ها در روابط تجاری ما تاثیر می‌گذارد و بسیاری از کشورها ممکن است روابط تجاری خود را با ما قطع کنند.

وی بابیان اینکه اصلاح نظام یارانه‌ای ارتباط مستقیم با تولیدات باغی نمی‌گذارد، افزود: اعطای ارز حمایتی، بحث رانت و قاچاق را در کشور ایجاد و فضای اقتصاد ناپایدار را در کشور تشدید کرد. اصلاح نظام یارانه‌ای در کوتاه مدت آثار تورمی زیادی برجای می‌گذارد اما در بلندمدت تاثیر خود را می‌گذارد پس بهتر است که آرام آرام و تدریجی این سیاست اجرا شود.

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان اینکه تولیدکنندگان با وجود مشکلات تورمی تولید را ادامه می‌دهند، ابراز امیدواری کرد که شرایط تولید داخلی از سوی مسئولان درک شود، واردات گوشت از برزیل کمتر از تولید داخلی می‌شود پس تولید داخلی را متوقف کنیم اما این تفکر بدنه اقتصاد کشور را متلاشی می‌کند. باید روند تولید ادامه داشته باشد در بسیاری موارد پول داریم اما کالایی برای خرید وجود ندارد.

کد خبر 49045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =