۲ پیشنهاد به دولت در بخش کشاورزی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون ایران گفت: در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه ۱۴۰۱ می‌توان تمهیدات خاصی نظیر افزایش سرمایه در گردش به میزان دو برابر وضعیت صنعت مرغداری و دامداری‌ها و حذف سیاست قیمت‌گذاری دستوری از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا را در دستور کار قرار داد.

به گزارش روز پنچشنبه اگزیم نیوز، ارز ۴۲۰۰ تومانی از جمله سیاست‌هایی است که دولت دوازدهم برای مقابله با آثار سو تحریم‌ها و کمک به قدرت خرید مردم از سال ۱۳۹۷ اجرای آن را آغاز کرد. با این حال این طرح با وجود صرف میلیاردها دلار نتوانست مانع از رشد قیمت‌ها به ویژه در زمینه کالاهای اساسی شود.

بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی اعتقاد دارند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، نه تنها از رانت و فساد موجود در آن جلوگیری خواهد شد بلکه دولت از راه‌های مختلف و غیرتورمی دیگر می‌تواند باعث افزایش قدرت خرید مردم شود.

«سیدرضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه گفته است: منافع حاصل از عرضه ارز ۴۲۰۰ به دلیل رانت به دست مردم نمی‌رسد و شاهد انحراف منابع در این بخش بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه تصمیمات اتخاذ شده در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی از طریق سخنگوی دولت اعلام می شود، تصریح کرد: به طور کلی تخصیص این نرخ ارز با ایجاد رانت موجب عدم دسترسی مردم به یارانه ها شده است و شاهد هستیم که ارز ۴۲۰۰ برای خرید نهاده های دامی مانند ذرت، کنجاله و سویا پرداخت و این کالاها وارد کشور می شود اما کالاهای تولیدی مانند مرغ، تخم مرغ و لبنیات متناسب با آن عرضه نمی شود و انحراف منابع داریم.

به گزارش اتاق تعاون ایران، «مهرداد لاهوتی» معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون ایران در نشست فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی بخش تعاون اظهار داشت: در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت می‌تواند تمهیداتی برای تولیدکنندگان فراهم کند.

وی ادامه داد: حذف محدودیت و ممنوعیت صادرات در اجرای ماده ۲۳ قانون دائمی و همچنین افزایش یارانه دهک های پایین جامعه به طور کارت اعتباری تنها برای خرید گوشت، مرغ، شیر و تخم مرغ از دیگر تمهیداتی پیشنهادی به دولت است.

لاهوتی بیان داشت: براساس گزارش تولیدکنندگان مرغ، تخم مرغ وگوشت قرمز، در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، حداکثر افزایش قیمت ها در موارد پروتئینی چندان زیاد نخواهد بود.

در این نشست مشترک، موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ و بررسی تبعات و پیشگیری از اثرات آن در اقتصاد با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی بخش تعاون بررسی شد. همچنین در این جلسه به ظرفیت های تولید و میزان مصرف اشاره و اعضا گزارش مبسوطی در این خصوص ارائه کردند.

گفتنی است، استعداد ظرفیت تولید مرغ در کشور به میزان سه میلیون تن است اما از این رقم حدود ۲میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید و به مصرف می رسد. تولید تخم مرغ به میزان ۹۰۰ هزار تن و به همین میزان نیز مصرف می شود یادآور می شور تولید شیر حدود ۱۰میلیون تن برآورد می شود که نیاز کشور تامین می شود.

کد خبر 49053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =