کانال های تزریق نقدینگی به تولید

برای تزریق نقدینگی به بخش تولید باید نقطه نظر دولتمردان بر اولویت این امر قرار گیرد تا کار ساده‌تر شود، از آنجایی که دولت مهم ترین ارگان در تعیین قوت و ضعف کنترل شده یک بخش است بنابراین آنها باید حوزه های مختلف را مورد بررسی قرار دهند تا راه چاره ای برای خروج از رکود ایجاد شود

تولید یکی از بخش هایی است که تا به حال درگیر مشکلات زیادی مانند کمبود منابع و بودجه، نبود متقاضی، عرضه نامناسب و... بوده که صادرات کالا را تحت تاثیر قرار داده است، از آنجایی که رونق صادرات کالاهای غیر نفتی یکی از مهم‌ترین بندهای برنامه ششم توسعه عنوان شده باید راهکاری برای برطرف شدن آن یعنی حمایت از تولید کالاهای صادرات محور در نظر گرفته شود.
عضو هیات علمی دانشگاه در این باره به اگزیم نیوز گفت: برای تزریق نقدینگی به بخش تولید باید نقطه نظر دولتمردان بر اولویت این امر قرار گیرد تا کار ساده‌تر شود، از آنجایی که دولت مهم ترین ارگان در تعیین قوت و ضعف کنترل شده یک بخش است بنابراین آنها باید حوزه های مختلف را مورد بررسی قرار دهند تا راه چاره ای برای خروج از رکود ایجاد شود.
محمدقلی یوسفی ادامه داد: برخی حوزه‌های اقتصادی درگیر مشکلاتی مانند کمبود مواد اولیه، محدودیت ارزی و موانع واردات هستند که با ایجاد تسهیلاتی در این زمینه می‌توان تولیداتی مناسب با بازارهای داخلی و بین المللی ایجاد کرد، اما اگر بخش‌های اقتصادی را دسته بندی کنیم خواهیم دید که بخش اعظم صنایع با رکود همراه هستند.
این اقتصاددان ایجاد تمهیدات بانکی را یکی از راهکارهای برطرف شدن مشکلات تولید دانست و اظهار کرد: برای سرازیر شدن منابع به سمت مولد باید تسهیلات بانکی و تخصیص اعتبارات ارزان از طریق سیستم پولی ایجاد شود.
وی با اشاره به سیاست گذاری بخش‌های تولیدی بیان کرد: مبنای اصلی سیاست های تولیدی، صادرات و توسعه اقتصاد است که متاسفانه طی چند سال اخیر با توجه به تاثیر منفی تحریم بر بخش‌هایی مانند بازار پول و سرمایه، مسکن، صنعت و... فاصله زیادی با هدف تولید صادرات محور ایجاد شد، از سوی دیگر هر کدام از این بخش ها سهم بسزایی در صعود و نزول رکود و تورم دارند که با وجود مشکلات فعلی، خروج از رکود کمی زمان بر است.
بانک ها ناجی نیستند
یوسفی با تاکید بر اینکه نباید بانک ها را تنها راه حل همه مشکلات دانست، گفت: سیستم بانکی تافته جدا بافته از اقتصاد نیست که به دنبال منافع و مزایای خود باشند، بانک ها را می توان  یکی از متضررترین بخش های اقتصاد عنوان کرد که برای پویا شدن دوباره نیازمند بازه زمانی است، زمانی که یک جامعه با یک متغییر برون زا مانند تحریم و فشارهای بین المللی مواجه می شود باید همه دست به دست دهند تا آن را برطرف کنند در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که نباید بخش‌های اقتصادی را مستقل کرد، با درنظر گرفتن آثار و تبعات مثبت باید کل اقتصاد را از رکود خارج کنیم.
 

عرضه، مشکل اصلی تولید
این استاد دانشگاه افزود: اقتصاد تنها با رکود همراه نیست بلکه با رکود تورمی مواجه است که بر اساس این موضوع دولت باید رویکردی متفاوت در پیش گیرد، چرا از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم مدام از افت و خیز تقاضا صحبت می شود اما تقاضا مسکوت مانده است؟ چالش اصلی تقاضا نیست اگر اینگونه بود چرا هر روز شاهد رشد واردات هستیم؟ مشکل اصلی تولید و عرضه است که کیفیت نامطلوب آنها مانع از جلب اعتماد می شود.
وی با اشاره به اینکه سرازیر شدن نقدینگی در برهه زمانی خاص تنها برای یک بخش یکی دیگر از عامل های رکود است، تصریح کرد: توجه به همه بخش های اقتصادی باید همزمان صورت گیرد، در صورتی که نقدینگی تنها به یک بخش هدایت شود تعادل بازار برهم میخورد که نتیجه نهایی انتقال نوسان های غیر منطقی به کل اقتصاد است.
تغییر مسیر هدفمندی یارانه ها صحیح نیست
این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تغییر مسیر هدفمندی یارانه در شرایط فعلی صحیح است؟ گفت: حذف یارانه برخی افراد در شرایط فعلی بجا نیست، مردم با استناد به قانون اساسی  رای به دریافت یارانه ها داده اند بنابراین خوب یا بد، اجرای این موضوع باید ادامه یابد، علی غم مشکلاتی که از پرداخت یارانه ها بوجود آمد نباید خواسته مردم را نادیده گرفت، اما اگر طرحی برای این موضوع در نظر گرفته شده بهتر است بودجه هدفمندی یارانه ها به تولید اختصاص یابد.
 

پیش بینی نرخ های تورم، رشد و بیکاری اشتباه است

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی نرخ تورم، رشد و بیکاری برای سال آینده درست نیست خاطرنشان کرد: هنوز برجام به طور کامل اجرا نشده و صنایع را درگیر خود نکرده زمانی می توان از نرخ رشد صحبت کرد که آثار مثبت اجرای برجام در اقتصاد دیده شود، اما به طور کل رشد باید کم اما مثبت باشد چرا که اگر رشد دو رقمی بد را شاهد باشیم باز هم شرایط تغییری نخواهد کرد.
یوسفی ادامه داد: اگر اختلاف تخصیص منابع، هزینه های دولتی، بروکراسی طویل اداری، مشکلات اشتغال برطرف نشود نرخ رشد تغییری نمیکند، با این اوصاف بهتر است ابتدا شاهد نوسان نرخ رشد باشیم سپس درباره نرخ بیکاری و تورم اظهار نظر کنیم.

 

کد خبر 4926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =