درآمد ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلاری دولت با لغو معافیت مالیاتی صادرات مواد خام

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم در بخش صادرات مثبت و خوب است، گفت: با توجه به ابلاغ قانون لغو معافیت مالیاتی صادرات مواد خام و نیمه خام، سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار درآمد برای دولت از این بخش حاصل خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، «علیرضا کلاهی» در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اکنون برای بررسی بیشتر عملکرد دولت سیزدهم در بخش صادرات کمی زود است اما رویکردی که دارند مثبت است.

وی ادامه داد: قانون لغو معافیت مالیاتی صادرات مواد اولیه خام و نیمه خام در کشور ابلاغ و در دستور کار قرار گرفته؛ این درحالی است که شاهد هستیم که برخی مواد از جمله شمش فولاد، شمش مس، متانول و اوره از فهرست این مواد خارج شده‌اند.

رییس کمیته سیم و کابل سندیکای صنعت برق ایران خاطرنشان کرد: شمش فولاد و شمش مس مواد اولیه خام محسوب می شوند و از متانول و اوره نیز می توان محصولات با ارزش افزوده بیشتری تولید کرد و مواد نیمه خام هستند اما با کمال تعجب از فهرست لغو مالیات حذف شده اند.

کلاهی گفت: اگر این قانون به طور کامل اجرایی شود و از همه صادرکنندگان مواد اولیه خام و نیمه خام، مالیات اخذ شود، سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار درآمد برای دولت از این بخش حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: می توان این درآمد قابل توجه را در صندوق توسعه صنعتی و توسعه صادراتی واریز کرده و از محل آن به توسعه بخش تولید و توسعه صادرات کشور کمک قابل توجهی کرد.

این فعال صنعت سیم و کابل ایران افزود: نرخ خوراک گاز برای واحدها مزیت دارد، چرا این فرش قرمز و قیمت ترجیحی برای دیگر صنایع نباشد؟ 

کلاهی گفت: باید در کشور زنجیره ارزش صنعت تعریف شود و کشورمان دیگر باید بر روی پله دوم و سوم این زنجیره یعنی قطعات و کالاهای واسطه ای قرار گیرد.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران افزود: در بخش صادرات هرچه به سمت محصول نهایی و پیچیده برویم، با مشکل روبرو خواهیم شد بنابراین باید در پله دوم و سوم قرار گیریم.

وی ادامه داد: صادرات سیم و کابل در برخی کشورهای منطقه بسیار بیشتر از کشورمان است و این درحالی است که ایران در بخش سیم و کابل تجربه چند ده ساله دارد.

کلاهی مشکلات ساختاری و نبود رقابت پذیری را از جمله عواملی که وضعیت صادرات ایران در برخی اقلام را با مشکل مواجه کرده، دانست و خاطرنشان کرد: فضای نامناسب کسب و کار و تحریم، نیز هزینه های تولید کار را تشدید کرده است.

رییس کمیته سیم و کابل سندیکای صنعت برق ایران ادامه داد: نه ایران در شرایطی است که درها را برای شرکت‌های خارجی باز کند و نه در شرایطی است که با حمایت غیرمنطقی، انحصار ایجاد کند؛ بلکه باید با استفاده از ابزار حمایتی مثل نظام تعرفه‌گذاری به توسعه تولید داخلی و رونق صادرات کیفی کشور کمک شود.

کلاهی گفت: کدام کشور توانسته از خام فروشی سطح زندگی مردم را بهبود بخشد؟ بنابراین باید با اخذ مالیات از صادرکنندگان مواد خام و نیمه خام، به سمت رونق تولید محصولات با کیفیت و افزایش ارزش افزوده رفت.

صادرات سیم و کابل ایران کاهش یافته

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی گفت: به طور متوسط در طول سال ۱۰۰ میلیون دلار صادرات سیم و کابل داریم؛ این درحالی است که ترکیه سالانه ۲ میلیارد دلار صادرات سیم و کابل دارد و عربستان نیز در حدود ۸۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار صادرات سیم و کابل دارد و ایران با وجود ظرفیت‌های بیشتر در این بخش، از رقبای منطقه‌ای خود بسیار عقب تر است.

وی ادامه داد: شرکت های تولیدکننده سیم و کابل در ایران تنها با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفت کار می کنند.

کلاهی افزود: در دهه ۶۰ با ثبت قیمت یارانه ای مس، ۲۰۰ شرکت تولید سیم و کابل در ایران ثبت شد اما یکسری از این شرکت‌ها کاغذی بودند و برای گرفتن سهمیه مس تأسیس شدند.

تولید سیم و کابل زیرپله ای عامل آتش سوزی در تهران

رییس کمیته سیم و کابل سندیکای صنعت برق ایران خاطرنشان ساخت: یکسری هم شرکـت‌های زیرپله‌ای هستند که هنوز فعالیت دارند و سیم و کابل تقلبی و بی کیفیت به بازار کشور عرضه می‌کنند.

وی افزود: این سیم و کابل تقلبی موجب بروز خساراتی نیز شده، مثلا آتش سوزی پلاسکو، کلینیک ابن سینا، مسجد ارگ و برج چالوس بخاطر استفاده از سیم و کابل غیراستاندارد بوده است.

کلاهی ابعاد صنعت سیم و کابل کشور را بعد از ۵۵ سال کوچک توصیف کرد و گفت: برخی شرکت‌ها در کشورهای منطقه هستند که به اندازه کل تولید صنعت سیم و کابل ایران تولید دارند و صادرات سالانه سیم و کابل ترکیه بیش از ۲ برابر کل تولیدات سیم و کابل ایران است و این وضعیت، با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های کشور، خوشایند نیست.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران درباره عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گفت: وزیر صنعت رویکرد خوب و ایده های درستی دارد که باید اجازه داد اجرایی شوند.

وی میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران را کاهشی اعلام و تصریح کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی ایران در سال ۹۴ حدود ۲.۵ میلیارد دلار بوده که اکنون به ۵۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

کلاهی ادامه داد: آینده بازار انرژی جهان متحول خواهد شد و سهم آن از ۲۰ درصد فعلی به ۴۰ درصد می رسد بنابراین باید با رفع مشکلات کمک کرد کشورمان جایگاهی خوبی در این بخش داشته باشد.

رییس کمیته سیم و کابل سندیکای صنعت برق ایران گفت: تلاش کشورمان برای ساخت نیروگاه در کشورهای دیگر کمک خواهد کرد چرخه مالی خوبی در اقتصاد کشور ایجاد شود.

کد خبر 49406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =