ضرورت بازنگری در ارزش کالاهای وارداتی

معاون فنی گمرک ایران یکی از چالش‌های فعلی گمرک را «ارزش کالاهای وارداتی» عنوان کرد و گفت: ارزش برخی کالاها هنوز مربوط به سال ۱۳۹۷ و ضروری است تا یک بازنگری اساسی در آن شود.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، فرود عسگری صبح امروز(سه شنبه)و در دیدار رییس کل گمرک ایران و حسین سلاح‌ورزی نایب رییس اتاق ایران با فعالان اقتصادی افزود: در صورت بازنگری در ارزش کالاها بسیاری از پرونده‌های موجود بسته خواهند شد.

وی اظهار داشت: وظیفه گمرک ایجاد تسهیلات در تجارت خارجی است؛ بسیاری از مشکلات فعلی ناشی از مشکلات ثبت سفارش از ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ و ایجاد محدودیت در تجارت خارجی است.

معاون فنی گمرک ادامه داد: بعد از مشکل در ثبت سفارش‌ها، موضوع تامین ارز پیش آمد ولی در گمرک و با هماهنگی با ستاد مقابله با تحریم‌ها تصمیم بر آن شد تا ۹۰ درصد از تمام کالاهای وارد شده با حداقل اسناد از گمرک ترخیص شوند.

عسگری با اشاره به تسهیلات ۱۸ گانه برای فعالان اقتصادی مجاز در گمرک، تصریح کرد: این دسته از فعالان اقتصادی می‌توانند با ثبت نام در پرتال گمرک و در صورت داشتن مشکل نقدینگی، در لحظه ثبت سفارش مالیات بر ارزش افزوده خود را پرداخت کنند تا این رقم برای آنها در زمان ترخیص لحاظ نشود.

وی خاطرنشان کرد: در جریان بازدید رییس جمهور از استان هرمزگان، اعلام کردیم یک کالا در صورتی که بیشتر از ۲ ماه در گمرک متوقف شود، به سازمان اموال تملیکی ارسال خواهد شد؛ اما همزمان با اظهار کالا از گمرک به سازمان اموال تملیکی وارد کننده باید برای ترخیص کالای خود ۲.۵ درصد از ارزش کالا را به سازمان اموال تملیکی پرداخت کند در حالی که اتفاق خاصی رخ نداده و هر ۲ سازمان نیز زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی هستند.

معاون فنی گمرک افزود: روز گذشته جلسه‌ای در بانک مرکزی با مقامات مسئول داشتیم و تصمیماتی گرفته شد که انشاالله به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد؛ در صورت اجرایی شدن این تصمیمات، برخی از مشکلات فعلی حل خواهد شد.

کد خبر 49787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =