تاجر، سرباز کشور و خط مقدم جنگ اقتصادی است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، نقش بازرگانان را در تحقق اهداف اقتصادی کشورها بسیار مهم دانست و گفت: هر کشوری برای موفقیت در جنگ اقتصادی بخصوص در شرایطی که کشورهای غربی از اهرم تحریم برای فشار آوردن به آن استفاده می‌کنند باید حمایت از سربازان خط مقدم یعنی تجار را مدنظر قرار دهد تا بتواند از بن بست اقتصادی ناشی از محدودیت ها خارج شود.

عباس آرگون روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، سهم صادرات و نقش آن را در پویایی و پایداری اقتصادی کشور بسیار مهم دانست و افزود: برای تحقق این اهداف باید از تجار و بازرگانان بیشتر حمایت شود، ضمن آنکه باید دانست جنگ امروز جهان، جنگ اقتصادی است زیرا افزایش مراودات تجاری می تواند در نهایت سبب رفع تحریم ها و بالندگی اقتصادی کشور شود.

وی در همین ارتباط تاکید کرد که دولت برای موفقیت در جنگ اقتصادی، خروج از شرایط سخت تحریم و پیروزی در این جنگ نابرابر باید از تجار حمایت همه جانبه داشته باشد تا این افراد بتوانند ضمن حفظ بازارهای خود، بازارهای جدیدی را در دیگر کشورها با هدف افزایش ارزآوری، اشتغالزایی و رشد مثبت اقتصادی ایجاد کنند.

آرگون با اشاره به لزوم تعامل و هم‌افزایی بین‌دستگاهی، این مهم را تسهیلگر مسیر صادراتی دانست و ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات امروز صادرکننده ایرانی، وجود قوانین دست و پاگیر اداری است که به عنوان مانع، همواره بر سر راه تاجر قرار داشته و دارد. علاوه بر آن، بی‌ثباتی در قوانین و مقررات یکی دیگر از موانع بزرگ در این بخش است زیرا دستگاههای اجرایی مربوطه گاهی با اتخاذ و اعمال بخشنامه‌های متنوع و نادرست، سرعت صادرات را کُند و در برخی موارد متوقف می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: ثبات قوانین و مقررات یکی از مهمترین زیرساخت‌ها برای توسعه صادرات است که این امر تنها در سایه تعامل بین‌دستگاهی و در نهایت اتخاذ سیاست‌های یکپارچه و متوازن میسر می‌شود.

آرگون با انتقاد از بالا بودن هزینه‌های تولید، یکی از عوامل مهم در پیشگیری از ورود تولیدکنندگان ایرانی به بازارهای جهانی را افزایش قیمت تمام شده کالاهای تولید داخل دانست.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر در حوزه تولید، موضوع پرداخت تسهیلات با سود بالاست که این امر ناشی از بالا بودن نرخ تورم در جامعه است که دستگاههای اقتصادی مربوطه باید این معضل را به شکل ریشه‌ای حل کنند.

آرگون افزود: رقبای ما در بازارهای جهانی از تسهیلات با سود کمتری برخوردارند که در نهایت این امر نه تنها مانع از بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات تولیدی آنها می شود بلکه قدرت رقابت را از ما نیز می‌گیرد.

وی گفت: برای احیای بازارهای صادراتی باید در روند بازاریابی تجدیدنظر شود و در کنار طراحی‌های لازم برای بازار هدف در داخل ایران، با ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی با قدرت بیشتری وارد بازارهای جهانی شد.

آرگون در انتها با بیان اینکه باید در سیاست‌های وارداتی با هدف جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهایی که دارای تولیدات مشابه داخلی هستند، بازنگری شود، اظهار داشت: رویکرد دستگاه‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، به ویژه در بخش‌های تولید غذا و دارو، باید از رویکرد واردات‌ محوری به داخلی کردن تولید کالاها و گسترش صادرات غیرنفتی تغییر کند.

کد خبر 49792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =