انحصار در تولید کامیون های یخچالدار، هزینه تزانزیت را بسیار بالا برده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، یکی از نیازهای اصلی بخش کشاورزی بخصوص تولید و توزیع فرآورده های پروتئینی را وجود کامیون‌های یخچال‌دار به میزان کافی دانست و گفت: متاسفانه به دلیل انحصار در تولید و عرضه این ماشین ها، هزینه‌های بخش کشاورزی و صادرکنندگان بیش از پیش افزایش یافته که دولت باید تدابیر لازم را برای رفع این معضل اتخاذ کند.

مجتبی جلالوندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، توسعه ناوگان حمل و نقل و به روزسازی و تجهیز کامیون های ترانزیتی کشور را با هدف بهبود کیفیت خدمات این بخش بلحاظ نقش زیاد آن در افزایش حجم صادرات ضروری عنوان و تصریح کرد: متأسفانه بخش حمل و نقل کشور به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های صادراتی کشور، با مشکلات و کمبودهای متعددی مواجه است.

وی افزود: کمبود کامیون‌های یخچال دار به ویژه در فصل برداشت، بیشترین آسیب و ضربه را به صدور محصولات کشاورزی زده که باید برای رفع این چالش تدابیر لازم اتخاذ شود.

جلالوندی اضافه کرد: به دلیل انحصار در تولید و عرضه این نوع ماشین ها، این موضوع هزینه‌های هنگفتی را به کشاورزان و صادرکنندگان تحمیل کرده که می‌توان با آزاد کردن واردات آن، بهترین کامیون های یخچال‌دار را با کمترین قیمت، یعنی حدود یک‌سوم کنونی وارد و به ناوگان حمل و نقل ترانزیتی تزریق کرد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی های لازم در خصوص ورود کامیون‌های خارجی در فصل برداشت محصول، دریافت مجوز برای واردات کامیون‌های کارکرده به کشور و همچنین در نظر گرفتن سوخت اضافی برای این نوع ماشین ها، می‌تواند بخشی از چالش های این بخش را برطرف کند.

جلالوندی به افزیش خام‌فروشی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: به دلیل فقدان فناوری روز، اعمال سیاست‌های نادرست و رویکردهای اشتباه، این بخش نیز مانند نفت، به خام‌فروشی رسیده به طوری که محصولات کشاورزی بدون کوچکترین ارزش‌افزوده‌ای، به بازارهای هدف صادر می‌شوند در حالی که می‌توان با کمی سرمایه‌گذاری، گوجه را به رب و سیب‌زمینی را به خلال و چیپس تبدیل و سپس صادر کرد تا از این راه ارزآوری در هر محصول تا چهار برابر افزایش یابد.

عضو اتاق بازرگانی اراک اظهار داشت: امروزه فروش محصول خام بدون حصول ارزش‌افزوده، اشتباهی رایج در صادرات ایران است که بیش از فقدان صنعت، به عدم‌درک صحیح سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان از صادرات و اقتضائات آن برمی‌گردد.

وی در پایان تصریح کرد: رونق صنایع تبدیلی و بهبود زیرساخت‌های ترانزیتی در بخش کشاورزی، در اقتصاد ایران انقلابی بزرگ ایجاد خواهد کرد که در نهایت همه کشور از آن منتفع خواهند شد.

کد خبر 49794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =