پیشرفت صندوق‌های کالایی نیاز به تقویت بیشتر مناسبات بورسی دارد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است: از آنجا که پیشرفت صندوق‌های کالایی به عنوان ابزارهای حمایتی بازارمحور مدیریت ریسک، سبب تقویت بیشتر مناسبات بورسی با هدف ارتقا سطح آگاهی سیاست‌گذاران حوزه کشاورزی و همکاری بورس کالا خواهد شد، برای توسعه بخش کشاورزی در آینده باید بر رونق فعالیت این صندوق ها تمرکز شود.

حسین شیرزاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان آنکه نوآوری مالی صندوق‌های کالایی، از ابزارهای نوسازی بازار محصولات کشاورزی است، کمک به تأمین مالی، پشتوانه‌سازی برای تأمین مالی در شبکه بانکی به پشتوانه گواهی سپرده کالایی، نقدشوندگی بالاتر، تجمیع سرمایه‌ها، امکان سرمایه‌گذاری در بازار کالا برای سرمایه‌گذاران خرد و فرصتی برای سرمایه گذاری‌های جدید را برخی دیگر از مزایای این صندوق عنوان کرد.

وی افزود: وجود صندوق‌های کالایی باعث می‌شود که واسطه‌ها، سفته‌بازان و بازارسازان در یک بازار متشکل، قابل کنترل و سازمان‌یافته، به صورت شناسنامه‌دار در یک بازی برد-برد و شفاف، با حاشیه سودی معقول و سازمان‌یافته، همگراتر در کنار حوزه تولید و مسئولان دولتی قرار بگیرند.

شیرزاد بیان کرد: صندوق‌های کالایی که مبتنی بر دارایی پایه گواهی سپرده کالای کشاورزی و مکمل یکدیگر شناخته می‌شوند، در صورت پذیرش کالاهایی که پتانسیل پذیرش در بازار اوراق گواهی سپرده کالایی را دارند به مرور زمان سبد بورس کالا را بزرگ‌تر و حجم تامین مالی برای بخش کشاورزی را بیشتر می‌کند که به همان میزان کشاورزان بیشتری را تحت پوشش قرار خواهد داد.

شیرزاد ادامه داد: توسعه صندوق‌های کالایی علاوه بر اینکه می‌تواند به صنایع پیشین و پسین زنجیره ارزش و تولید کشاورزی کمک کند، می‌تواند منابع سرگردان شرکت‌ها، تشکل‌ها، اتحادیه‌های تعاون روستایی و فعالانی را که به دنبال حوزه‌های جذاب‌تر سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هستند را در خدمت زنجیره ارزش درآورد و از هدررفت و بازده قلیل منابع نقدینگی که در بخش‌های مختلف تولید در گردش است، جلوگیری کند.

این کارشناس یادآور شد: این صندوق‌ها ریسک فروش محصولات را به‌ شدت کاهش داده و کشاورزان را در برابر ریسک‌های حقوقی، قیمتی، مالی، تلاطمات تورمی بازار، کاهش نقدینگی(Liquidity)، کاهش تاب‌آوری عملیاتی و فقدان سرمایه در گردش مکفی، بیمه خواهد کرد.

شیرزاد بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها را موثر دانست و گفت: با مطالعات انجام شده و بهره‌گیری از تجربیات موفق سایر کشورها نظیر هند و کشورهایی که قرابت بالاتری با بازار ایران دارند، امکان توسعه و گسترش ابزارهای مالی بخش کشاورزی در بازار سرمایه وجود دارد.

کد خبر 49956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =