نیروی انسانی متخصص عامل اساسی در توسعه صادرات کشور

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نیروی انسانی را مهمترین عامل تحقق توسعه در حوزه های مختلف اقتصادی کشور دانست و گفت: به طور قطع بدون استفاده از نیروی انسانی متخصص قادر به استفاده از هیچیک از پتانسیل ها و موهبت‌های ذاتی موجود در کشور که نقش زیادی در گسترش صادرات و رشد اقتصادی خواهند داشت، نخواهیم بود.

بهنام تاج الدینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با تشریح تنها بخشی از امکانات و پتانسیل های کشور، افزود: با شناسایی امکانات و منابع طبیعی موجود در کشور و افزایش سرمایه‌گذاری و تمرکز بر تدوین برنامه های مناسب اقتصادی جهت بالفعل کردن این منابع، نه تنها می توان بستر مناسب برای توسعه صادرات صنعتی بلکه رشد پایدار اقتصادی کشور را فراهم کرد.

وی افزود: نگاهی به کارنامه و تجربه کشورهای توسعه یافته به خوبی نشان می‌دهد که هر کشور بنا به مقتضیات خود و البته با بهره‌گیری از تجارب موفق و ناموفق دیگران برنامه‌های اقتصادی خود را بر مبنا و محور صادرات بنا نهاده‌اند. ایران نیز مانند دیگر کشورها برای رسیدن به نقطه مطلوب و اهداف تعیین شده راهی جز این ندارد.

تاج الدینی با بیان اینکه ایران کشوری غنی در داشته‌های سرزمینی و نیروی‌ انسانی است، ادامه داد: کشور به لحاظ جغرافیایی در نقطه‌ای از جهان قرار گرفته که خوشبختانه به لحاظ داشتن موهبت‌های ذاتی مانند معدن و منابع زیرزمینی، جایگاه مطلوبی دارد. وجود نفت، گاز و دیگر مواد معدنی از مهمترین نیازهای یک جامعه برای توسعه یافتگی است که خوشبختانه ایران در همه این حوزه‌ها دارای بالاترین شاخص‌های جهانی است.

وی از نیروی انسانی بعنوان دیگر عامل تحقق توسعه در کشور یاد و تصریح کرد: در واقع بدون استفاده از توان نیروی انسانی، هیچ یک از داشته‌ها و موهبت‌های ذاتی نمی‌توانند نقشی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند.

وی بیان کرد: ایران کشوری با نیروی جوان و متخصص است که حضور با برنامه این افراد در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌تواند سبب تحول بنیادین در بخش صادرات شود؛ با این حال، متاسفانه هیچ اثرگذاری ملموسی از این نیروی محرک و پیشران در صنعت، تولید و حتی صادرات کشور دیده نمی‌شود که دلیل آن را می‌توان فرسوده بودن ذهن مدیریت اقتصادی کشور دانست.

وی گفت: یکی از دلایل اصلی توسعه نیافتگی برخی از کشورها، پایین بودن نرخ کارایی نیروی کار، عدم تحرک منابع، محدودیت مهارت‌ها و تخصص‌ها در مشاغل و تجارت، نبودن قوه ابتکار و ارزش‌های سنتی و نهاده‌های سنتی اجتماعی است که انگیزه برای تغییر اقتصادی را به حداقل می‌رساند.

تاج الدینی بیان کرد: در کشور ما منابع طبیعی متعددی وجود دارد ولی روش‌های تولید مناسب، مهارت‌های ضروری، بازارهای کامل و عوامل نهادی و اقتصادی برای استفاده موثر و عقلایی از این منبع برای ارتقا شرایط اقتصادی و صادرات محدود است.

وی در پایان تاکید کرد: افزایش سطح دانش و مهارت‌های مردم، شرط لازم برای از بین بردن عقب ماندگی اقتصادی و ظرفیت‌های استفاده نشده اقتصادی و ایجاد انگیزه‌های لازم برای صادرات است.

کد خبر 50143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =